Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Chybná diagnóza u úrazu

Dobrý den,
Měla jsem zlomeninu čéšky v roce 2011 (spadla jsem na náledí) a v dokumentaci je od začátku vedena diagnóza S200. Následovaly další tři operace v rozmezí dvou let (artroskopie - velké srůsty, nemohla jsem ohnout koleno, dále mi dělali reoperaci - pakloub, dávali mi štěp, dráty a poslední byla zase artroskopie - srůsty). Na rehabilitaci lékařka vyčetla a lékař v nemocnici mi to i potvrdil, že se jedná o tříštivou zlomeninu. Samozřejmě v bodovém ohodonocení je značný rozdíl. Jsem sama a pečuji o dítě, tak bych nerada udělala chybu. Jak mám dále postupovat? V případě, že je chybný kód diagnózy, je možné s tím ještě něco dělat?
Moc děkuji za Vaši odpověď.

rumik25

Odpověď:

Dobrý den, 

předpodkládáme několik možností, jak k dané chybě mohlo dojít. 

1. Je možné, že špatný kód diagnózy vznikl pouze jako překlep či chyba z nepozornosti. V takovém případě můžete lékaře požádat o opravu zápisu ve zdravotnické dokumentaci. Oprava se provádí novým zápisem, ke kterýmu se uvede datum opravy a podpis pacienta a zdravotnického pracovníka provadějícího opravu. Původní zápis přitom musí zůstat čitelný.

2.  Váš zdravotní stav byl lékařem vyhodnocen nesprávně, ačkoli je z Vaší zdravotnické dokumentace patrné, že se jedná o tříštivou zlomeninu. Doporučujeme obrátit se na lékaře, který Váš zdravotní stav posuzoval a kód do dokumentace zapsal, a požádat ho, aby své hodnocení změnil. Vhodné je přitom nejprve využít svého práva na konzultaci s jiným nezávislým lékařem a požádat ho o jeho odborný názor. Ke konzultaci je zpravidla dobré přinést výpis či kopii Vaší zdravotnické dokumentace. Tu Vám může poskytnout zdravotnické zařízení na Vaši žádost (vyhotovit ji musí do 30 dnů, může ovšem požadovat úhradu nákladů spojených s pořízením výpisu či kopie, př. úhradu kopírování) nebo si výpis či kopii můžete pořídit sama při nahlížení do dokumentace (př. fotoaparátem, úhradu pak platit nemusíte). S vyjádřením jiného lékaře pak můžete snadněji přesvědčit svého lékaře, že je kód diagnózy nesprávný. 

V případě, že by Váš lékař i přes vyjádření jiného lékaře nechtěl Vaší žádosti o změnu kódu vyhovět, na něj můžete podat stížnost. Stížnost lze podat vedoucímu zdravotnického zařízení (typicky řediteli nemocnice). V případě negativního vyřízení žádosti pak můžete podat stížnost na nemocnici správnímu orgánu, který jí udělil oprávnění o poskytování zdravotních služeb (obvykle krajský úřad). Mimo stížnost vedoucímu zdravotnického zařízení pak můžete na lékaře podat stížnost i u České lékařské komory. Více informací o stížnostech včetně vzoru lze nalézt na našich stránkách. 

 

Vaše Férová nemocnice 

 

 

20.2.2014

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS