Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Pochybení při očkování dítěte
Dobrý den,
dětská lékařka pochybila při očkování našeho 15 měsíčního syna. Namísto očkování, na které jsme byli pozvaní, mu aplikovala vakcínu Hexa-Synflorix, kterou dostal již minule. Tato měla být očkována čtyřikrát a on ji omylem dostal popáté. Chybu zjistila asi okamžitě, volala nám asi za půl hodiny po opuštění ordinace, že se máme okamžitě vrátit. Vybavila nás léky proti teplotě a křečím, s tím, že žádné negativní dopady toto očkování mít nebude. Nám se to nezdá. Syn je dnes pátý den po očkování, naštěstí k vážnějším problémům nedošlo. Přesto si myslíme, že záměna vakcín je tak závažný problém a chyba, že to nelze nechat bez povšimnutí. Na koho a kam se máme obrátit a jak
postupovat? Protože se jedná o tak malé dítě a užili jsme si za těch pár dnů takové nervy, moc Vás prosím o brzkou odpověď.
Děkuji.
MM
Odpověď:
Dobrý den,
je nám líto, co se vám stalo. Každopádně se domníváme, že byste měla nejprve náležitě zvážit, zda a jaké kroky proti Vaší lékařce podniknete. Nejprve bychom Vám tak doporučili vyžádat si zdravotnickou dokumentaci Vašeho dítěte a dotázat se jiného lékaře, jak závažné pochybení tato záměna představovala a jaká potenciální rizika mohla vzniknout. Stejně tak bychom Vám doporučili si o tomto pochybení nejprve pohovořit přímo s lékařkou, vyjádřit své rozrušení a obavy. S ohledem i k tomu, že lékařka brzce reagovala a i pro jistotu Vás vybavila případnými léky, Vás totiž může už jen toto uspokojit, že si plně uvědomuje své pochybení a další kroky tak nejsou nutné. Berte ohled i na to, že takové kroky mohou narušit Vaše dobré vztahy s touto lékařkou, které jsou pro správné a náležité poskytování lékařské péče žádoucí. Je ale samozřejmě zcela v pořádku, tím spíše, že jde o zdraví Vašeho dítěte, pokud se i přesto rozhodnete, že lékařka pochybila natolik, že je na místě tyto kroky podniknout. Myslíme si ale, že vše lze vyřešit domluvou.
Máte také možnost na lékařku podat stížnost. Ta může mít pro ni za následek finanční postih nebo i ztrátu oprávnění k poskytování lékařské péče.
Také můžete lékařku změnit, domníváte-li se, že došlo k přílišnému narušení Vaší vzájemné důvěry nebo pochybujete o jejích profesionálních schopnostech. Toto Vám zákon umožňuje jednou za tři měsíce v rámci Vaší zdravotní pojišťovny. Nový lékař Vás navíc může odmítnout jen ze zákonem stanovených důvodů, jakými je například plná kapacita.
Vaše Férová nemocnice.
14.7.2014