Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Odmítnutí očkování
Prosím o radu. Dnes jsem se synem absolvovala 8 mesicni prohlidku. V 6ti mesicich syn dostal 1.davku Hexacimy a dnes mel dostat 2. Rekla jsem dr., ze chci odklad na cerven, protoze malemu rostou zuby a ma rymu, navic jezdime na plavco, tak aby nemel namozenou nozku. Tak dle pediatričky zuby nejsou kontraindikace k ocku a ryma také ne. Dr.neskutecne vytocena, ze s tim nechce mit nic spolecneho, ze pak nestihne radne doockovat a ze se mame tedy nechat naockovat v ockovacim centru, odkud mame privezt na papire, jak ma postupovat v pripade 3.davky.Take po mne chtela podepsat, ze nechci ockovat, coz jsem odmitla se slovy, ze to neni pravda, ze chci pouze odklad. Otazka zni...jak postupovat s tim ock.centrem? Ma vubec na neco takoveho pravo, odmitnout syna naockovat? A v centru si to hradi rodice sami? Děkuji mnohokrát za odpověď.
Patrik
Odpověď:
Dobrý den,
očkování lze provést jen se souhlasem rodiče dítěte. Existuje sice možnost pokuty za nenaočkování dítěte, které nemá trvalou kontraindikaci, ani není proti nákazám imunní, nicméně tato pokuta se využívá spíše v případech, kdy rodič neočkuje své dítě, jelikož zanedbává péči o něj. Očkování je tedy povinné pouze v tom smyslu, že pediatr má povinnost Vám ho včas nabídnout. Vy jej ale můžete odmítnout, odložit, zvolit si jinou vakcínu či jiné očkovací schéma.
Více informací na toto téma naleznete zde.
Vaše lékařka Vás tedy nemůže nutit dítě očkovat a nemá ani právo Vás nutit podepsat negativní revers, tedy dokumenty o nesouhlasu s očkováním. Vaše lékařka by měla po domluvě Vaše dítě doočkovat a nesmí provedení odloženého očkování odmítnout. Doporučujeme Vám tedy zdůraznit Vaší lékařce, že chcete očkování pouze odložit, k tomu jí můžete předložit i písemné vyjádření, ve kterém uvedete důvody, proč chcete očkování dítěte odložit a pokusit se s Vaší lékařkou znovu domluvit pouze na pozdějším doočkování.
V případě, že nebude domluva s Vaší lékařkou možná a Vaše lékařka odmítne Vaše dítě doočkovat, máte dle § 11 odst. 1 písm. b) zákona o veřejném zdravotním pojištění právo na změnu lékaře. Další možností, jak se bránit proti chybnému jednání Vaší lékařky, je podání stížnosti. Stížnost je upravena v § 93 a násl. zákona o zdravotních službách. Podává se poskytovateli zdravotních služeb, tedy přímo lékaři nebo např. řediteli nemocnice a musí obsahovat dostatek informací pro její vyřízení, zároveň nesmí být podána anonymně. Poskytovatel je povinen ji vyřídit do 30 dnů ode dne jejího obdržení, ale tato lhůta může být prodloužena o dalších 30 dnů. Pokud nebudete souhlasit s vyřízením Vaší stížnosti, máte možnost ji podat znovu, a to ke správnímu orgánu. Ten ji posoudí a je povinen ji vyřídit
- do 30 dnů ode dne jejího obdržení (může být prodlouženo o dalších 30 dnů)
- do 90 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislého odborníka (může být prodlouženo o dalších 60 dnů)
- do 120 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislou odbornou komisi (může být prodlouženo o dalších 60 dnů).
Více informací o podávání stížností se můžete dozvědět zde.
Možností je samozřejmě i očkování Vašeho dítěte v očkovacím centru. Nicméně, je nutné počítat s tím, že každé očkovací centrum se liší. Některá očkovací centra se specializují pouze na děti alergické na vakcíny, přecitlivělé děti atd., některá očkují i děti, která mají odklad očkování. Co se týče úhrady očkování, bude záležet na tom, zda má očkovací centrum smlouvu s Vaší zdravotní pojišťovnou. Pokud takovou smlouvu nemá, očkování byste si musela hradit sama.
S pozdravem
Vaše Férová nemocnice
16.5.2018