Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Spoluúčast na reklamaci
Dobrý den, na implantáty mi byl vyroben v roce 2016 horní můstek, který sice fungoval, ale po estetické stránce byl pro mne nepřijatelný. Jeden špičék ve správné délce, druhý o půl cm kratší a linie předních horních zubů šikmá. Podařilo se mi prosadit reklamaci, byl mi udělán nový druhý provizorák, který jsem nosila podle objednání téměř rok a rozpadl se. Pak mi byl nasazen ten reklamovaný můstek a po dalších 4. měsících udělán a laborantem ozkoušen jakýsi model.Takové zkoušení proběhlo 3x a byla to má první setkání s laborantem. To už jsem ale musela nosit vyndavací můstek, protože to neustálé montování nepřežil ani ten reklamovaný. Implantáty mi byly voperovány v srpnu 2015 a první provizorní můstek v dubnu 2016. Byl tak malý, že jsem se vůbec nemohla poznat. Další měsíc jsem docházela na postupné prodlužování, ale pravý špičák se stále odlamoval, protože mi v těch místech zuby neseděly.Teprve nyní, po setkání s laborantem, se ukázalo, že v místech, kde se mi špatně kousalo a trojka se lámala, ji stačilo jen trochu obrousit.
Za můstek jsem zaplatila 35000 Kč a teď mi bylo oznámeno, že pokud se nebudu na té reklamaci finančné podílet, tak mi nezbyde nic jiného, než si nechat ten provizorák. Jsem ochotná doplatit změnu materiálu, protože mi byla doporučena keramika místo metaloker., ale podle ceníku stojí keramický můstek 40000, já zaplatila 35000 a doplatit chtějí 10000. Je to správné? Když zůstanu u původního materiálu, chtějí doplatek také, prý si to tak přeje ředitel nemocnice. Jak mám postupovat? Děkuji za radu.
Váňa
Odpověď:
Dobrý den,
Váš případ bohužel nedokážeme posoudit z lékařského hlediska. Pokud máte podezření, že Vás zubní lékař pochybil, doporučujeme Vám si učinit kopii Vaší zdravotnické dokumentace a navštívit revizního lékaře, který na základě této dokumentace a Vašeho vyšetření, dokáže posoudit, zda došlo ze strany Vašeho zubního lékaře k pochybení.
Pokud by tento lékař došel k názoru, že Váš zubní lékař opravdu pochybil, můžete se bránit stížností. Ta je upravena v § 93 a násl. téhož zákona a podává se přímo Vašemu lékaři nebo např. řediteli nemocnice. Váš lékař má pak povinnost tuto stížnost vyřídit do 30 dnů od jejího obdržení (tato lhůta může být prodloužena o dalších 30 dnů). Stížnost nesmí být anonymní a je třeba, aby obsahovala dostatek informací k posouzení Vašeho případu. Pokud byste nesouhlasila s tím, jak byla Vaše stížnost vyřízena, máte možnost ji znovu podat ke správnímu orgánu. Ten má pak povinnost ji vyřídit
- do 30 dnů ode dne jejího obdržení (může být prodlouženo o dalších 30 dnů)
- do 90 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislého odborníka (může být prodlouženo o 60 dnů)
- do 120 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislou odbornou komisi (může být prodlouženo o 60 dnů)
Více informací o podávání stížností naleznete zde.
Co se týče požadovaného doplatku, Váš lékař má dle § 28 odst. 3 písm. f) zákona o zdravotních službách povinnost Vás předem informovat o ceně poskytovaných služeb a nemůže po Vás tedy následně požadovat vyšší doplatky, jen proto, že si to tak přeje ředitel nemocnice. Doporučujeme Vám se s Vaším zubním lékařem znovu setkat a zeptat se, za které konkrétní služby tento doplatek požaduje a upozornit ho, že dle ceníku stojí keramický můstek méně, než kolik požaduje doplatit. V případě, že bude Váš lékař dále neoprávněně požadovat tento doplatek, můžete se proti tomu taktéž bránit stížností.
Další možností Vaší obrany je občanskoprávní žaloba. V takovém případě Vám však doporučujeme zastoupení advokátem, který Vám pomůže s jejím sestavením a během celého řízení.
S pozdravem
Vaše Férová nemocnice
27.6.2018