Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Odmítnutí objednání pacienta doktorem
Dobrý den,
začátkem roku 2014 jsem byl na vyšetření u svého specialisty, ke kterému chodím od roku 2006. Objednal jsem se u něho na další vyšetření někdy na únor 2014.Tento termín jsem nestihl a volal jsem tam a sestřička mě bez větších komplikací přeobjednala na duben 2014. Byla to za delší dobu a na vyšetření jsem zapomněl (nebylo nutné). Letos potřebuji k doktorovi znovu (potřebuji vyšetřit kvůli pojištění), ale byl jsem odmítnut s tím, že jsem 2x k doktorovi na vyšetření v roce 2014 nedorazil a tudíž mě p. doktor již nepřijme a odmítá mě dál vést v evidenci. Mluvil jsem přímo s doktorem a ten mě hezky slušně odmítl, s tím, že na moje místo čeká další x lidí a nemůže na každého čekat. Má na to doktor právo?
hit.man
Odpověď:
Dobrý den,
ve Vašem případě měl lékař vyhotovit písemnou zprávu o ukončení poskytování péče s uvedením jeho důvodu. Pokud Vám toto potvrzení neposkytl, co nejdříve si jej vyžádejte. Lékař má totiž právo ukončit péči o pacienta jen ze zákonem stanovených důvodů, např. pacient závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený individuální léčebný postup, neřídí se vnitřním řádem, přestal poskytovat součinnost nezbytnou pro další poskytování zdravotních služeb atd. Ve Vašem případě se bude pravděpodobně jednat o poslední uvedený případ - opakované nedostavení se na prohlídky bez omluvy, lze vnímat jako neposkytování součinnosti.
Pokud by Vás dle písemné zprávy vyřadil z evidence bez zákonem stanoveného důvodu, tak by se lékař dopustil správního deliktu, za který mu hrozí pokuta až 300 000 Kč. Pokud Vám navíc odmítal vydat zmíněnou zprávu, hrozí mu pokuta do 100 000 Kč. K řešení tohoto deliktu můžete podat podnět u případného orgánu, kterým je obecně krajský úřad. Ve Vašem případě se však domníváme, že lékař právo neporušil.
S pozdravem
Vaše Férová nemocnice
26.3.2017