Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Zpětné vystavení neschopenky na dobu hospitalizace

Dobrý den,

chtěla bych Vás požádat o radu pro mého kamaráda, žijícího v Praze, bohužel nemluví Česky. Žije a pracuje v Praze, kde má tedy standardní  zdravotní pojištění. Byl hospitalizovaný v nemocnici, kde strávil 14 dní, následně potom přeložen do jiné nemocnice. V první nemocnici mu bohužel nevystavili neschopenku. V následující potom ano. Nyní požádal o vystavení potvrzení pracovní neschopnosti jak nemocnici, která odmítla, tak praktického lékaře, který taktéž odmítl. Jako odůvodnění uvedli, že mohou vystavit pracovní neschopenku pouze 3 dny zpětně. On má ale veškeré potvrzení, že byl hospitalizovaný. Opravdu není možné, aby mu nemocnice nebo praktický lékař vystavil zpětně neschopenku na dobu hospitalizace.

Předem Vám moc děkuji za pomoc.

Příjemný den.

Jana

Odpověď:

Dobrý den,

na situaci Vašeho kamaráda, dopadá § 57 odst. 3 o nemocenském pojištění, ze kterého plyne, že pojištěnce lze uznat práce neschopným i zpětně. Sám ošetřující lékař, tak může učinit zpětně o 3 dny, pokud je doba zpětného uznání delší potřebuje lékař předchozí souhlas místně příslušného orgánu ČSSZ. Podmínkou pro zpětné uznání jsou překážky, které bránily pojištěnci navštívit ošetřujícího lékaře, a jelikož neuměl česky, tak nedokázal s lékaři věc dohodnout.

Vašemu kamarádovi bychom doporučili obrátit se na Českou správu sociální zabezpečení a zeptat se, zda-li je v případě Vašeho kamaráda možné, aby mu dočasnou pracovní neschopnost uznali i zpětně. Kontakt na ČSSZ naleznete zde

Není nám jasné, z jakého důvodu Vašemu kamarádovi nevystavili neschopenku, tedy jestli ji odmítl nebo mu ji svévolně odmítli vystavit. V druhém případě by Váš kamarád mohl podat stížnost na postup pracovníků nemocnice. Obecně můžete podat stížnost podle zákona o zdravotních službách. Ta se podává lékaři nebo řediteli nemocnice. Pokud nejste s vyřízením stížnosti spokojen, můžete se obrátit k správnímu orgánu, který zřídil dané zdravotnické zařízení (např. Krajský úřad nebo Ministerstvo zdravotnictví). Správní orgán potom musí vyřídit stížnost 30 dnů ode dne jejího obdržení, do 90 dnů ode dne jejího obdržení pokud je potřeba k vyřízení ustanovit nezávislého odborníka nebo do 120 dnů ode dne jejího obdržení pokud je potřeba ustanovit nezávislou odbornou komisi. Více o stížnostech naleznete zde.

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice

29.4.2015

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS