Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Zaměstnavatel nechce uznat omluvenku
Dobrý den! Prosím vás o radu. Jsem v DPN po uplynutí podpůrčí doby (6.3). Po skončení PD jsem žádala o poskytnutí dávek. Podpůrčí doba mi byla prodloužena o měsíc na jiné zdravotní potíže než byla původní neschopnost. Nyní po dvou měsících mi sdělila ošetřující lékařka že mi bude posudkovou lékařkou neschopenka potvrzena jen do data prodloužení podpůrčí doby (5.4.) a dále mi vystaví omluvenku (2 měsíce zpětně) pro zaměstnavatele na "Výměnném listu". Zaměstnavatel však tuto omluvenku (po předchozím dotazu) neuzná. Pro úplnost dodávám že jsem 4.3. byla posuzována na ID a čekám dosud na rozhodnutí proti kterému bude dávat námitku. Zdravotní stav se nezměnil a práce schopná nejsem. Děkuji za brzkou odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
Váš dotaz směřuje spíše do oblasti pracovního práva, se kterým naše právní poradna zaměřená na práva pacientů nemá tolik zkušeností, přesto se Vám pokusíme poradit.
Zaměstnavatel není způsobilý k tomu, posuzovat Váš zdravotní stav, to náleží Vašemu ošetřujícímu lékaři nebo závodnímu lékaři. Pokud jste tedy zaměstnavatele o změnách zdravotního stavu průběžně informovala a předávala jste mu potřebné díly neschopenky, Vaše povinnosti jste splnila. Nepřítomnost v práci jste omluvila a to, že zaměstnavatel nyní nechce omluvenku uznat, nebo ji zpochybňuje, bude muset dostatečně odůvodnit. To platí zejména v případě, chce-li z nedostatečné omluvenky vyvozovat nějaké důsledky. Záleží nyní na něm, jak se zachová po Vašem návratu do práce, a na základě toho pak dále postupovat.
Platí, že zaměstnavatel omluví nepřítomnost zaměstnance v práci po dobu trvání důležitých osobních překážek v práci, které zaměstnanci dočasně brání ve výkonu práce z důvodu spočívajících v sociálních událostech na straně zaměstnance. Mezi takové sociální události na straně zaměstnance patří i jeho dočasná pracovní neschopnost.
Od 1. 1. 2010 dochází ke změnám v řízení ve věcech důchodového pojištění. Nově lze jako řádný opravný prostředek proti rozhodnutí orgánu sociálního zabezpečení ve věcech důchodového pojištění podat písemné námitky do 30 dnů ode dne, kdy je rozhodnutí účastníku řízení oznámeno. Účastníkem řízení je i zaměstnavatel, který tak má možnost podat námitky. Řízení o námitkách musí být vedeno odděleně od rozhodování orgánu sociálního zabezpečení v prvním stupni - nemohou se na něm podílet, ani v něm rozhodovat osoby, které se účastnily řízení o vydání napadeného rozhodnutí.
Podá-li zaměstnavatel proti rozhodnutí námitky, měla by Vám být možnost se s námitkami seznámit a vyjádřit se k nim. Můžete se tak dozvědět, co zaměstnavatel namítá a podle toho se bránit. Rozhodne-li OSSZ ve Váš prospěch a ID Vám bude přiznán, je malá pravděpodobnost, že by se zaměsnavateli podařilo rozhodnutí zvrátit.
Bližší informace Vám poskytnou na call centrech ČSSZ:
- důchodovém pojištění - tel. č. 257 062 860
- nemocenském pojištění – tel. č. 840 406 040
Budete-li potřebovat zjistit, co zaměstnavatel smí a nesmí a jak se bránit, můžete se obrátit na oblastní inspektorát práce.
Vaše Férová nemocnice
3.6.2010