Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Žádost o prodloužení podpůrčí doby
Dne 1. 5. 2013 mi bude ukončena podpůrčí doba. Od května 2011 mám zdravotní problémy s nohama od kolen dolů. Motoricky jsou v pořádku, ale mám konstantní bolesti a problémy při dlouhodobém chození či stání, nějak to "neustojí" celou pracovní dobu.
Než jsem nastoupil do zaměstnání, které mám nyní, tak jsem zaměstnavatele upozornil na můj zdravotní stav. Přijal mě do kanceláře, po 3 měsících mě ale "krátkodobě" přeřadil do výrobní haly, kde se celý den chodí či stojí, dle práce. Po dvou měsících jsem ho upozornil, že mi to nedělá dobře, nebral to na vědomí a měsíc nato jsem byl na menší operaci. Nechal jsem se uschopnit ani ne 4 týdny po operaci, dle doktorky jsem mohl, ale zaměstnavatel mě stále nechal na pozici, pro kterou jsem nebyl fyzicky "schopný". Tehdy mi začaly šílené bolesti a nevydržel jsem ani hodinu v botech, natož ještě stát. Můj stav se za ten půl rok zlepšil, můžu lépe chodit, vydržím více, ale problém je stále aktuální, i když se to zlepšuje.
Můj problém nastal, když jsem se ptal doktorky, jak vyplnit žádost o prodloužení podpůrčí doby. Je tam "důvod", proč by mi měli dál platit. Doktorka řekla, že tam nemám nic psát, že důvod si pak zjistí sama sociálka od doktorů, co mě léčí. Což mi přijde malinko divné. Zkoušel jsem se domluvit přímo se sociálkou, ale těm se jaksi nedovolám, na maily neodepisují a bydlím 30 km od nejbližšího města. Problém taky je, že nevím, kam mám tu žádost odnést, jestli na sociálku v místě zaměstnavatele či v místě mého trvalého pobytu, což jsou dva různé kraje a nerad bych lítal sem a tam.
Takže abych to shrnul:
- Zajímá mě, jestli v žádosti mám vyplnit "důvod" pro prodloužení, jestli ano, tak jestli bude stačit, když tam napíšu, že můj stav se zlepšuje a doufám, že mě doktoři brzo "vyléčí" či ... no prostě nějakou radu.
- Kam přesně odnést onu žádost, trvalé bydliště mám v okrese České Budějovice a zaměstnavatel je z okresu Tábor.
Děkuji.
neschopen.prace
Odpověď:
Dobrý den,
zákon o nemocenském pojištění říká, že po uplynutí podpůrčí doby se nemocenské vyplácí na základě žádosti pojištěnce, pokud lze očekávat, že pojištěnec v krátké době, nejdéle však v době 350 kalendářních dnů od uplynutí podpůrčí doby, nabude pracovní schopnost, a to i k jiné než dosavadní pojištěné činnosti. Zřejmě tedy není nutné důvod uvádět, ale rozhodně to lze jen doporučit. Důvod, který jste uvedl ("že se Váš zdravotní stav zlepšuje, ...") je jediným důvodem, proč Vám může být nemocenské dále přiznáno, proto jej uveďte, případně i s podrobnostmi týkajícími se Vašeho případu (kdy očekáváte, že budete znovu práce schopen, jaké zákroky jste podstoupil apod.).
V tomto případě by místně příslušnou měla být Okresní správa sociálního zabezpečení dle sídla zaměstnavatele, tedy Tábor.
V případě, že na Vaše dotazy nereaguje příslušná Okresní správa sociálního zabezpečení, doporučujeme Vám obracet se na Českou správu sociálního zabezpečení - ústřední orgán. S tamními call centry máme sami velice dobrou zkušenost. Telefonní číslo na jejich call centrum je 840 406 040.
Vaše Férová nemocnice
17.5.2013