Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Ukončení nemocenské i přes nedokončenou léčbu III.

Předem Vám děkuji za odpověď na dotaz, který jsem poslal před časem do Vaší právní poradny (dotazy ze dne 14. 5. 2009 a ze dne 12. 6. 2009). Mám pocit, že právo je jedna věc - skutečnost druhá. Po osobní zkušenosti a Vámi zaslané radě vše vyšumělo neznámo kam. Posudková lékařka (ať rozhodne, jak rozhodne) je z obliga a ta chvilka, co ošetřující lékařka má pocit, že může mít problém, netrvá příliš dlouho. Všichni spoléhají na to, že málokdo to bude hnát dále, ať z důvodů finančních, nebo pocitu beznadějného výsledku. Podal jsem odvolání na 4 instituce, pod které to spadá, odpověděla jedna. Jaké časové lhůty mají na odpověď dané úřady a co z toho plyne pro pacienta, jestliže mu neodpoví v čase, který je určitě dán podobným předpisem nebo zákonem, který platí pro pacienty? Kde má pacient zjistit svá práva a hlavně stihnout to, co je dané (časově limitované odvolání)? První, co má pacient pocit, neběží-li za někým znalého zákonů a předpisů, zjistí (viz odvolání proti rozhodnutí o ukončení prac.neschopnosti do 3 dnů), že nestíhá nic podat ve správném termínu a čase. Bez základů práva a bez internetu jsme jako pacienti bezmocní. Ještě, že existuje Vaše právní poradna, která pomůže mnoha lidem. Neberte to jako zoufání, dokud to člověka osobně nepotká, má pocit, že to není možné. Nakonec zjistí, že to je ještě horší, než by si dokázal vymyslet. Mám pocit, že nejsem sám, co má tyto problémy, proto předem děkuji i za ostatní za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den,

děkujeme za projevenou důvěru. Co se týče bezmocnosti pacientů, tak ti by měli být o svých právech poučeni. O možnosti podat návrh na přezkoumání rozhodnutí lékaře a lhůtě se pacient dozví z formuláře o dočasné pracovní neschopnosti. I v případě, kdy ošetřující lékař nezjistí důvody pro vznik dočasné pracovní neschopnosti, avšak pojištěnec vyžaduje vydání rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti, lékař vydá rozhodnutí o tom, že dočasná pracovní neschopnost nevznikla. Zde by měl být opět poučen o možnosti podat opravný prostředek.

Ke lhůtám - pokud lékař návrhu na přezkum nevyhoví, musí postoupit návrh jako odvolání do 5 dnů od jeho doručení správnímu úřadu, který vydal rozhodnutí o registraci tohoto zdravotnického zařízení nebo je zřizovatelem tohoto zdravotnického zařízení. Správní úřad má dvě možnosti – buď odvolání zamítne a napadený lékařský posudek potvrdí, nebo ho zruší a vrátí věc zpět zdravotnickému zařízení k vydání nového lékařského posudku na základě nového, popřípadě doplňujícího posouzení zdravotního stavu pacienta. Na toto řízení se použijí i ustanovení ve správním řádu.

Ke lhůtě pro vyřízení odvolání – správní orgán je povinen rozhodnout bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů. V případě, že je potřeba nařídit ústní jednání nebo jde o zvlášť složitý případ, může být tato lhůta prodloužena o dalších 30 dnů. Jestliže ani po této době nebude rozhodnuto nebo nebudete vyrozuměn o výsledku odvolání, doporučujeme telefonicky kontaktovat ošetřující lékařku a informovat se u ní, zda postoupila odvolání příslušnému orgánu. Lze také podat podnět k zahájení řízení proti nečinnosti. Takový podnět se podává orgánu, který je nadřízený správnímu orgánu, který vyřizoval odvolání, tj. Ministerstvu zdravotnictví v případě nečinnosti krajského úřadu.

Píšete však, že jste podal odvolání na 4 instituce. Vzhledem k tomu, že k vyřízení odvolání je příslušná pouze jedna instituce (registrující nebo zřizující orgán), tak další úřady musely Vaše podání posoudit jinak, např. jako podnět, žádost, nebo žádost o informace. Podání se totiž podle správní řádu posuzuje podle svého skutečného obsahu a bez ohledu na to, jak je označeno.

V případě podnětu je správní orgán povinen, pokud o to osoba požádá, jí sdělit ve lhůtě do 30 dnů od obdržení podnětu, jak s ním naložil. V případě žádosti o informace je doba vyřízení zpravidla do 15 dnů od jejího obdržení, u ostatních žádostí zpravidla 30 dnů od zahájení řízení.

Vaše Férová nemocnice

2.8.2009

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS