Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Stížnost na posudkovou lékařku

Dobrý den,
 
dne 4.7.2017 mi skončil pracovní poměr dohodou a jelikož jsem měl nějaké zdravotní potíže, rozhodl jsem se jít na nemocenskou. Ode dne 7.7.2017 jsem tedy na nemocenské s tím, že si dám do pořádku své zdravotní problémy. Dne 8.8.2017 mi volala sestra od mého ošetřujícího lékaře s tím, ať se dostavím co nejdřív do ambulance, že mi musí na základě telefonátu pracovnice z okresní správy sociálního zabezpečení ukončit nemocenskou. Na paní doktorku jsem si tedy sehnal tel.číslo a domluvil se s ní, že mě čekají ještě nějaké vyšetření s tím, že první je na ortopedii, že tedy počká, co pan doktor napíše.
 
Vyšetřen jsem byl 15.8.2017 a 16.8.2017 jsme byly domluveni na osobní schůzce. Paní doktorka mi ovšem nemocenskou ukončila s tím, že nejsem tak závažně nemocen a že si své zdravotní problémy můžu řešit i na Úřadu práce. Podotýkám, že ji ani nezajímalo, že mě čeká ještě jedno vyšetření, a to u neurologa, kdy se mi opětovně v různě silných intervalech vracejí bolesti zad a s tím spojené silné bolesti hlavy. Vůbec ji tato skutečnost nezajímala. Podotýkám, že jsem se ze stejnými zdravotními problémy léčil, a to dlouhodobě v roce 2015/2016. Chtěl bych se proto zeptat, zda byl postup posudkové lékařky správný, a zda a popřípadě, kde se dá podat nějaká stížnost. 
 
Děkuji za odpověď.
 

 


FN

Odpověď:

Dobrý den,

k postupu lékařky

V prvé řadě u rozhodování o dočasné pracovní neschopnosti musí posoudit, zda na ni má pacient vůbec nárok. Zákon totiž stanovuje, že nárok na nemocenskou má pouze pojištěnec, tedy osoba, která si platí nemocenské pojištění (zpravidla to bývají zaměstnanci a další osoby). Výjimkou pravidla je tzv. ochranná lhůta pro nárok na nemocenské dávky, která činí 7 kalendářních dnů ode dne zániku pojištění viz. § 15 odst. 1 zákona o nemocenském pojištění). Ta upravuje situaci, kdy pacient přestal být zaměstnancem (již neplatí nemocenské pojištění), ale pro účely nemocenského pojištění je ještě 7 dní po skončení pracovního poměru pod "ochranou" a pokud jsou splněny zákonné podmínky, může být rozhodnuto o jeho pracovní neschopnosti.

Ve Vašem případě se právě jednalo o zákonnou výjimku, byl jste tedy v ochranné lhůtě, a měl jste i nárok na výplatu nemocenské. Celý postup je zcela v souladu s právními předpisy.

Dočasnou pracovní neschopnost může ošetřující lékař (může i posudkový) ukončit pouze ze zákonných důvodů, které jsou stanoveny v  § 59 zákona o nemocenském pojištění. Jedná se o situace, kdy lékař zjistí, že je pacient (pojištěnec)

1) schopen vykonávat na základě svého zdravotního stavu pracovní činnost

2) jeho zdravotního stav je stabilizovaný, uplynulo již 180 dní trvání dočasné pracovní neschopnosti a je předpoklad, že již nebude moci vykonávat dosavadní pojištěnou činnost

3) schopen plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání, vznikla-li dočasná pracovní neschopnost v ochranné lhůtě nebo trvá-li dočasná pracovní neschopnost po skončení dosavadní pojištěné činnosti, a to i když pojištěnec není uchazečem o zaměstnání atd.

Lékařka Okresní správy sociálního zabezpečení by tedy měla objektivně rozhodovat o dočasné pracovní neschopnosti na základě Vašeho zdravotního stavu, případně posuzovat, zda Váš zdravotní stav umožňuje plnit povinnosti uchrazeče o zaměstnání.

Pokud nesouhlasíte s rozhodnutím o ukončení pracovní neschopnosti, máte právo podat proti němu stížnost, a to do 3 dnů od jeho doručení, viz § 154 odst. 1 zákona o nemocenském pojištění. Tato zákonná odvolací lhůta již zřejmě uplynula. Proto se rozhodnutí již patrně nedá zvrátit.

Bohužel v současnoti nejste v ochranné lhůtě a nemůžete již znovu nastoupit na dočasnou pracovní neschopnost. 

Nehledě na to, že je chování lékařky v souladu s právními předpisy, máte možnost nechat její jednání přezkoumat, jak popisujeme níže.

k podávání stížností

Na  chování posudkové lékařky si samozřejmě můžete stěžovat. Stížnost můžete směřovat na Odbor posudkové služby MPSV ČR, Podskalská 19, 128 01 Praha 2.
 
Dále můžete poslat stížnost nadřízenému posudkové lékařky – vedoucímu příslušné lékařské posudkové služby a dát o jejím postupu vědět např. České správě sociálního zabezpečení. Vlastnoručně podepsanou stížnost Vám doporučujeme poslat doporučeně poštou. Máte-li ověřený elektronický podpis, můžete stížnost poslat do datové schránky institucí.
 

Více nformací o stížnostech naleznete zde.

S pozdravem

Vaše Férová nemocnice

4.9.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS