Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Pracovní neschopnost
Dobrý den, prosím Vás o odpověď, jsem zaměstnaná u jedné firmy, která bohužel krachuje. Jsem od 27. 09. 2010 na PN. Dnes jsem se dověděla, že účetní z naší firmy ještě neodeslala potvrzení o PN na daný úřad. Má účetní povinnost odeslat dokument o PN v nějakém termínu? Mohu se nějakým způsobem dopracovat k neprodlenému odeslání dokumentu? Velice Vám děkuji za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
bohužel nejsme specialisté na právo sociálního zabezpečení, tudíž Vám nemůžeme poskytnout komplexní odpověď na Váš dotaz. Přesto se však pokusíme Vám odpovědět.
Pokud trvá dočasná pracovní neschopnost déle než 14 dnů, předává zaměstnavatel příslušné okresní správě sociálního zabezpečení „Žádost o nemocenské“ spolu s vyplněným tiskopisem „Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění“ (popř. dalšími podklady pro výplatu dávky) a „Potvrzením o trvání pracovní neschopnosti nebo karantény“. Jakékoliv další „Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti“ předává zaměstnavatel okresní správě sociálního zabezpečení průběžně.
Zákon o nemocenském pojištění stanovuje, že svou povinnost musí zaměstnavatel splnit neprodleně. Žádná přesná lhůta stanovena není, ale obecně se dá doporučit, aby to bylo do tří dnů. Pokud tomu tak není, zavolejte na správu sociálního zabezpečení a zeptejte se, jak dále postupovat.
Více se o postupu při uplatňování nároku na dávku nemocenského pojištění dočtete např. zde.
Vaše Férová nemocnice
21.10.2010