Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Poskytování informací o zdravotním stavu zaměstnavateli
Dobrý den, mám přiznaný invalidní důchod 1. stupně a chtěl bych vědět, jestli to musím svému budoucímu zaměstnavateli ohlásit nebo ne. Vím, že nepřiznáním bych se připravil o slevu na dani, ale momentálně sháním práci a už dvakrát se mi stalo, že mi řekli, ať se nezlobím, ale že není práce ani pro zdravý lidi a že když mám důchod, tak je hodně pravděpodobné, že budu často marodit a chybět v práci. Dělám profesi, která je docela žádaná, ale jak jsem se zmínil o důchodu, tak mně to takhle aspoň upřímně a s omluvou řekli. Děkuji moc za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
zásadně smí zaměstnavatel od osob ucházejících se o zaměstnání požadovat pouze údaje, které bezprostředně souvisejí s uzavřením pracovní smlouvy. Je to v zájmu ochrany osobních práv uchazeče o zaměstnání.
Zákoník práce dále stanoví, že zaměstnavatel nesmí požadovat zejména informace, týkající se těhotenství, rodinných a majetkových poměrů, sexuální orientace, původu, členství v odborové organizaci, politických stranách, příslušnosti k církvi nebo náboženské společnosti a trestněprávní bezúhonnosti. Vždy ale existují určité výjimky z tohoto pravidla, pokud požadování informací úzce souvisí s povahou vykonávané práce.
Je tedy nutné rozlišovat informace o Vašem zdravotním stavu a informace, týkají se Vašeho invalidního důchodu.
Co se týče Vašeho zdravotního stavu, pak nemáte žádnou povinnost sám od sebe svého budoucího zaměstnavatele o něm informovat. Pokud bude chtít zaměstnavatel vědět, zda jste schopen práci vykonávat, pak po Vás může chtít, abyste se podrobil lékařské prohlídce.
Co se týče informace, že pobíráte invalidní důchod, případně jeho výše, pak jde o záležitosti, týkající se Vašich majetkových poměrů, a tudíž nejste povinen tyto skutečnosti zaměstnavateli vůbec sdělovat – ani na jeho žádost.
Vaše Férová nemocnice
24.1.2010