Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Po návratu s léčebny chce lékařka i přes přetrvávající problémy ukončit neschopenku
Dobrý den, vrátil jsem se z psychiatrické léčebny, ve které jsem si léčil neurózu pomocí skupinové psychoterapie. Po návratu domů se necítím dobře. Vrátily se mi neurotické potíže. Ve zprávě z léčebny bylo napsáno - zdráv. Své lékařce jsem vysvětloval, že se dobře necítím. Ona mi však řekla, že podle zákona mi ona musí - po návratu z léčebny s ortelem "zdráv" ukončit neschopenku. Je-li to pravda, který zákon takto hovoří? Nechce se mi věřit, že je to tak striktní a že by obvodní lékař nemohl v případě potíží neschopenku prodloužit.
Odpověď:
Dobrý den,
ošetřující lékař rozhodne o ukončení dočasné pracovní neschopnosti pojištěnce v případě, že vyšetřením zjistí, že mu jeho zdravotní stav umožňuje návrat do práce. Takto rozhodne dnem, kdy tuto skutečnost zjistil. Další důvody, kdy lékař ukončí „neschopenku“ stanoví zákon o nemocenském pojištění v § 59.
V případě jako ten Váš, kdy pacient nesouhlasí s tím, že bude uznán za „zdravého“, je možné se bránit, a to podáním návrhu na přezkoumání vedoucímu zdravotnického zařízení. Více o této možnosti se dočtete v často kladených otázkách.
Je třeba upozornit na to, že ošetřující lékař, který má ukončovat pracovní neschopnost, není nucen pouze na základě stanoviska léčebny o tom, že je pacient „zdráv“, ukončit pracovní neschopnost. Lékař takové stanovisko může akceptovat, ale v případě, že zjistí, že pacient má další, nové či obnovené potíže, je lékař povinen to vzít v úvahu a diagnostikovat uváděné problémy. Pak pracovní neschopnost neukončí, resp. rozhodne o vzniku nové pracovní neschopnosti a doporučí další postup.
Je možné, že pouze došlo k nedorozumění nebo je lékařka špatně informovaná o právní úpravě. V takových případech doporučujeme s ní věc ještě jednou projednat. V případě, že lékařka dál trvá na svém, je možné kontaktovat správu sociálního zabezpečení, aby lékařku poučili o Vašich právech a vysvětlili jí, že se ve svém výkladu mýlí. Jinak také máte možnost podat na jednání lékařky stížnost, a to buď ke krajskému úřadu jakožto registrujícímu orgánu, případně k české lékařské komoře.
Vaše Férová nemocnice
Zodpovězeno ve spolupráci s týmem MediPravo
18.11.2009