Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Odvolání proti rozhodnutí o změně stupňě invalidního důchodu

Prosím o radu, jak má správně znít odvolání proti rozhodnutí o změně stupně invalidního důchodu.

Žádala jsem po zhoršení zdravotního stavu o změnu z prvního stupně na druhý stupeň třikrát po sobě, a to 28. 11. 2012, 25. 2. 2013 a opět 30. 10. 2013. Pokaždé mi napsali stejný posudkový závěr, a to že mi zvyšují hodnotu poklesu pracovní neschopnosti o 10% z 35% na 45%. Ale já mám 45% více než 2 roky. Mám tomu rozumět tak, že moji žádost a posudek o zhoršení zdravotního stavu, který jsem dodala, vůbec nečtou, když ani neví, kolik procent pracovní neschopnosti mi náleží před podáním žádosti?

Když jsem na to poukázala u posudkového lékaře, jeho odpověd byla, že taková je politika v našem státě. Proto se ptám, sedí na posudkových místech banda lékařů nebo banda politiků? Nestojíme jim ani za to, aby si přečetli naši zdravotní dokumentaci? Poprvé jsem byla pozvaná osobně a ujistila jsem se, posudkový lékař nevěděl, co se v lékařských zprávach píše.

Děkuji za odpověď

Dagi

Odpověď:

Dobrý den,

ve Vámi popisované situaci Vám doporučujeme podat námitky (jak sama uvádíte) a v nich důrazně upozornit na chybu minulých rozhodnutí. Pokud byste neuspěla ani v řízení o námitkách, bylo by možné zvážit správní žalobu. V případě, že byste se rozhodla žalobu podat, doporučujeme Vám, obrátit se na advokáta. Užitečné informace jak advokáta najít a kolik to může stát naleznete např. zde.

Je však zvláštní, že se stejná chyba opakovala ve třech rozhodnutích. Pro sepsání námitek by bylo vhodné zkusit zjistit, odkud se tato chyba bere - zda není uvedena v nějakém posudku, na základě něhož je pak vydáno rozhodnutí apod. Zkuste proto důkladně pročíst podklady, které máte, a také za tímto účelem zavolat např. na infolinku České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ). Call centrum důchodového pojištění ČSSZ vyřizuje dotazy veřejnosti a informace o důchodech na telefonním čísle 257 062 860 v dobách uvedených zde. Sami máme s call centry ČSSZ dobré zkušenosti.

 

Nyní obecně k tomu, jaké náležitosti musí námitky mít.

Námitky je nutné podat písemně do 30 dnů ode dne oznámení rozhodnutí.

Co se týče dalších náležitostí námitek, musí v nich být uvedeno:

  • kdo je činí (jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování),
  • které věci se týká (že se jedná o námitky proti rozhodnutí toho a toho orgánu, číslo jednací, datum vyhotovení)
  • co se navrhuje (zrušení rozhodnutí, případně změna rozhodnutí, kdy Vám bude změněna výše pracovní neschopnosti ze 45% na 55%, včetně odůvodnění).
  • označení správního orgánu, jemuž je určeno (ČSSZ/OSSZ/PSSZ/MSSZ)
  • podpis.

Námitky se podávají u orgánu, který rozhodnutí vydal, tedy přímo u ČSSZ, nebo u kterékoliv okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ/PSSZ/MSSZ). O námitkách rozhoduje ČSSZ. Podání námitek je řádný opravný prostředek ve správním řízení – absolvování námitkového řízení, ať již úspěšné nebo neúspěšné, je tedy nezbytným předpokladem k tomu, aby se věcí mohl zabývat soud v rámci případné později uplatněné správní žaloby. Žalobu v soudním řízení správním lze podat do dvou měsíců ode dne oznámení rozhodnutí o námitkách u místně příslušného krajského soudu (v případě Prahy u Městského soudu v Praze).

Vaše Férová nemocnice

3.12.2013

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS