Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Lékař nechce vypsat posudek o bolestném

Dobrý den,
mám problém měla jsem už dva pracovní úrazy a můj praktický lékař mi nechce vypsat body do posudku o bolestném. Kooperativa mi tvrdí, že je povinný tento formulář vypsat dokonce i zdravotní pojišťovna mi tuto informaci sdělila. Ale z doktorem to ani nehne. Pojišťovny mi radí podat žalobu, ale to se mi vůbec nechce udělat.
Nemůžete mi prosím poradit, co bych mohla udělat. Někde jsem četla, že když pošlu Kooperativě všechny lékařské zprávy, tak může body určit sama, je to tak?
Děkuji velice za odpověď.

Lucie

Odpověď:

Dobrý den,

podle zákona je lékař skutečně povinen na žádost pacienta lékařský posudek vystavit. Tzv. posudková péče je totiž podle zákona zdravotní službou. K odmítnutí poskytnutí zdravotní služby je lékař oprávněn jen v zákonem stanovených případech, o které se tu však zřejmě nejedná. Situaci, kdy tak odmítá učinit, můžete řešit následujícím způsobem.

V první řadě můžete lékaře požádat o to, aby vám písemně potvrdil, že odmítá posudek vydat. Takové jeho prohlášení může být důležitým podkladem pro další řešení věci.

Pokud lékař do 10 pracovních dní od obdržení žádosti pacienta posudek nevydal, dopustil se správního deliktu. Na tuto situaci můžete upozornit krajský úřad, v jehož obvodu lékař sídlí. Do podnětu stačí uvést všechny důležité skutečnosti a jednoznačně identifikovat lékaře, případně připojit lékařovo písemné vyjádření. Na krajský úřad se můžete také obrátit se stížností na jednání lékaře. Návod na napsání stížnosti najdete zde. Pokud je však lékař zaměstnanec nějakého zdravotnického zařízení (nemá soukromou praxi), obraťte se se stížností nejprve na vedení zdravotnického zařízení.

Tato řešení však mohou vést k nápravě pomaleji, než by pro vás bylo vhodné. Můžete se proto pokusit domluvit přímo s pojišťovnou na vhodném řešení. Zákon totiž v současnosti neupravuje, jakým způsobem se má výše bolestného stanovovat. Je proto možné, že si je pojišťovna skutečně je schopná určit jen na základě zdravotnické dokumentace, kterou jí předložíte; tuto informaci si ale musíte ověřit přímo u pojišťovny. Pokud by trvala na posudku od lékaře, máte také možnost využít svého práva na volbu poskytovatele zdravotních služeb a přeregistrovat se k jinému lékaři. Ten by měl být schopen posudek vydat poté, co vás prohlédne a seznámí se se zdravotní dokumentací od předchozího lékaře.

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice

11.11.2015

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS