Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Kamarádce hrozí krácení nebo odnětí nemocenské - v době kontroly nebyla doma
Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Kamarádka je v pracovní neschopnosti, má vycházky od 10:00 do 17:00. Byla nucena odvézt nemocnou matku do nemocnice na kontrolu. Matka sama již tuto cestu nezvládne. U kamarádky byla kontrola cca v 9:30. O kontrole jí přišlo oznámení poštou za několik dní s tím, že ještě není rozhodnuto, zda jí bude odebrána celá nemocenská, nebo jen její část. Kamarádka nesla na sociální zabezpečení potvrzení o doprovodu nemocné matky k lékaři i o nutnosti doprovodu, tam jí to ale odmítli, s tím, že už je to hotová věc. Můžete mi prosím poradit, kam se má obrátit, nebo jak dále postupovat? Děkuji.
Odpověď:
Dobrý den,
o krácení nebo odnětí nemocenského musí proběhnout správní řízení a musí být o něm vydáno rozhodnutí. Ohledně řízení se použijí ustanovení ze správního řádu (vyplývá to z § 143 odst. 1 zákona o nemocenském pojištění). Vaše kamarádka bude účastnicí takového řízení a má z toho vyplývající práva, například musí být informována o zahájení řízení, má právo navrhovat důkazy k prokázání svých tvrzení.
Pokud skutečně Vaše kamarádka porušila režim práce neschopného pojištěnce z důvodu odvozu matky k lékaři, mohla by při řízení o krácení nebo odejmutí dávky uplatnit hlavně argumentaci, že sankce by byla v rozporu se zásadami činnosti správního orgánu. Podle správního řádu totiž musí správní orgán dbát, aby přijaté řešení bylo v souladu s veřejným zájmem a aby odpovídalo okolnostem daného případu, tedy musí rozhodovat v souladu s principem přiměřenosti. Je možné namítnout, že sankcionovat pojištěnku z toho důvodu, že pomohla své nemocné matce, by bylo ze strany správního orgánu nemravné. Blíže o principech dobré správy na stránkách úřadu ombudsmana.
Pokud jí na úřadu odmítli potvrzení přijmout, tak to buď znamená, že řízení zatím nebylo zahájeno (o tom by musela být informována - nikoliv jen tak, že byla provedena kontrola, ale že bylo zahájeno řízení o krácení nebo odnětí nemocenského), nebo se jednalo o pochybení úředníka či úřednice. Proti tomuto jednání je možné podat stížnost k vedoucímu úřadu podle § 175 správního řádu - více k takové stížnosti v tomto dotazu.
Pokud by nakonec skutečně byly kamarádce odebrány peníze, muselo by o tom být vydáno rozhodnutí, proti kterému se může včas odvolat a pokud by ani to nepomohlo, tak i následně podat žalobu.
Vaše Férová nemocnice
13.6.2010