Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Poplatek za pobyt otce při porodu

Dobrý den. Doslechla jsem se, že poplatky za pobyt otce na sále při porodu jsou leckde přemrštěné. Ráda bych věděla, když se půjdu zapsat k porodu a chtějí po mě 500 Kč, někde i 1000 Kč, za co platím? Mohu je požádat vlastně jako zákazník, ať mi podrobně vysvětlí, za co tedy platím? Kamarádky, které platily a už rodily, říkaly, že žádný personál navíc tam nebyl a že partner neměl ani návleky na boty a někdy ani oblečení na sál. Tak za co platíme? Nesouhlasíme-li, co máme dělat? Ráda bych dostala podrobný výpis toho, za co vlastně platím. Jak se ho domoci? A hrozí nějaký postih, když mi ho nedají? Děkuji.

lil

Odpověď:

Dobrý den,

Co se týká poplatku za přítomnost otce při porodu, tak Liga lidských práv dlouhodobě zastává názor, že zpoplatnění samotné přítomnosti doprovodu u porodu je bez zákonného podkladu. Porodnice ji sice nabízejí jako „nadstandardní službu“ vzhledem k tomu, že dříve toto možné nebylo, ale mělo by se jednat spíše o něco samozřejmého, nepochybně to ve většině případů může mít na průběh porodu a pohodu ženy pozitivní vliv. Legitimní by bylo požadovat úhradu za případné jednorázové ochranné pomůcky, návleky apod. V zahraničí platit za přítomnost doprovodu spíše běžné není.

Pokud po vás tedy zdravotnické zařízení (porodnice či nemocnice) takový poplatek požaduje, máte samozřejmě plné právo vědět, za co platíte. Jedná se totiž o situaci, kdy platíte za poskytnutí nějaké služby. Poskytovatel služby je vám tak povinen vystavit doklad o zaplacení, přičemž je v něm povinen úvést, jaké služby budou za daný poplatek poskytnuty. Máte-li pocit, že vám příslušné služby poskytnuty nebyly, můžete požádat o vrácení zaplaceného poplatku. Ze strany zdravotnického zařízení by se totiž v takovém případě jednalo o bezdůvodné obohacení a dle zákona se předmět bezdůvodného obohacení musí vydat tomu, na jehož úkor byl získán.

Pokud nebude s postupem nemocnice spokojena, je na místě podat stížnost jejímu řediteli jakožto vedoucímu tohoto zdravotnického zařízení. Dále se můžete obrátit i na zřizovatele této nemocnice (krajský úřad), případně také na svou zdravotní pojišťovnu, aby prověřila, zda vám byla poskytnuta náležitá péče. Více obecných informací ke stížnostem, včetně vzorů a praktických rad lze najít na našem webu zde.

Vaše Férová nemocnice

11.10.2011

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS