Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Nárok na sanitku
Dobrý den,
měla bych dotaz ohledně nároku na sanitku. Jsem 33+4 tt a jelikož mám rizikovou anamnézu, tak dojíždím na kontrolu, kde sledují moje miminko. Donedávna jsem chodila do poradny ke svému gynekologovi, ktery mi vždy psal papiry na sanitku, ale ted mi napsal zprávu, že mě předává jinam, kam dojíždím, protoze pro něj jsem rizikova. U nového lékaře mi bylo řečeno, že převzali do péče pouze moje miminko, ne mě. A můj gynekolog už mi nechce napsat sanitku, protože prý už mě nemá v péči. Prosim o odpověď, zda mi můj gynekolog může napsat sanitku i přesto, že mě nemá teď v péči. Dekuji
Mamina
Odpověď:
Dobrý den,
nárok na převoz sanitkou se řídí ustanovením § 36 zákona o zdravotních službách, pro Vás konkrétně jsou důležité zejména odst. 1 a 2. Zde je stanoveno, že nárok na bezplatnou přepravu sanitkou má pojištěnec v případě, že jeho zdravotní stav neumožňuje přepravu běžným způsobem bez použití zdravotnické dopravní služby. Předpokládáme, že ve Vašem případě jsou tyto předpoklady splněny, vzhledem k tomu, že Vám byl nárok na sanitku dosud přiznáván.
Podle odst. 2 je navíc přeprava hrazena ve výši odpovídající vzdálenosti nejbližšího smluvního poskytovatele, který je schopen požadovanou hrazenou službu poskytnout. Z tohoto vyplývá, že by Vám měla být hrazena i přeprava k novému lékaři, přestože je více vzdálený. Žádanka by Vám však měla být vypsána pouze současným ošetřujícím lékařem.
Z logického hlediska je samozřejmě nesmyslné, aby v době těhotenství bylo lékařem převzato do péče Vaše ještě nenarozené miminko. Ve zmíněném paragrafu je navíc stanoveno, že je-li ošetřujícím lékařem indikován doprovod pojištěnce, hradí zdravotní pojišťovna, která hradí přepravu pojištěnce, i přepravu doprovázející osoby, a to ve stejném rozsahu jako přepravu pojištěnce. Pokud se tedy nelze s novým lékařem rozumně dohodnout na tom, že do péče jste nebyla převzata Vy, ale pouze Vaše nenarozené miminko, mohla byste zkusit argumentovat i tímto ustanovením.
Nevhodný postup lékaře můžete také řešit podáním stížnosti, kterou můžete směřovat
- poskytovateli zdravotních služeb, proti kterému směřuje, tedy lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení (např. ředitel nemocnice). Pokud osoba, která podala stížnost poskytovateli, s jejím vyřízením nesouhlasí, lze podat stížnost i jinam (viz dále)
- správnímu orgánu, který poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb
- dle jiných právních předpisů než je zákon o zdravotních službách, tedy např. České lékařské komoře nebo České stomatologické komoře (pouze pokud se stížnost týká lékaře; typicky v případech porušení profesní etiky).
- zdravotní pojišťovně, a to v otázkách týkajících se léčebného procesu, předepisování léků, či v případech odmítnutí provedení úkonu.
Stížnost nesmí být anonymní, měla by obsahovat dostatek informací pro její vyřízení příslušným orgánem. Jedná-li se o složitější situaci, je často vhodné nejprve si vyžádat kopii zdravotnické dokumentace a poradit se s odborníkem. Další podrobnosti k podávání stížností naleznete v sekci Řešení sporu v Často kladených otázkách ne webu Férové nemocnice.
V závěru nám dovolte požádat Vás o vyplnění dotazníku, zjišťujícího Vaši spokojenost se službami Férové nemocnice. Dotazník naleznete zde. Číslo Vašeho dotazu je 7027. Vyplnění dotazníku Vám nezabere více jak pět minut, což představuje pouze zlomek času věnovaný vypracování odpovědi. Výsledky nám umožní zlepšit naše služby.
Děkujeme za odpověď
Vaše Férová nemocnice
16.11.2018