15.6.2010Jak řešit spory mezi zdravotníky a pacienty
Pokud se pacient, který byl poškozen na zdraví v souvislosti se zdravotnickým zákrokem, obrátí s žádostí o odškodnění na nemoci, často s ním nemocnice alespoň na nějaké úrovni komunikuje. Pokud jde o závažnější případ, zpravidla se s pacientem i setká. Přesto se často nedaří dohodnout se mimosoudně a pak pacient svůj boj vzdá nebo se obrací na soud. Velké rezervy přitom zdravotnická zařízení mívají právě, pokud jde o období mezi neúspěšným jednáním s pacientem a tím, než se věc dostane k soudu.
Spory mezi lékaři a pacienty jsou obvykle dosti složité, jsou zapotřebí znalecké posudky a tak často trvá řadu let, než je soudní řízení u konce. Mělo by tak být zájmem každé zúčastněné strany snažit se věc vyřešit rychleji a s nižšími náklady. Manuál, který přibližuje mediaci jako jednu z forem mimosoudního řešení sporů ve zdravotnictví, vydala nedávno Liga lidských práv.
Manuál je ke stažení zde.