Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Stížnost na lékaře a zdravotnický personál

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na to, kde si stěžovat na neodbornou péči lékařů a zdravotních sester. Otec byl v nemocnici X na interně, kde ho ponižovaly sestřičky, byly sprosté, neochotné, péče otřesná. Za 14 dní měl proleženiny až na maso a při dotazu, aby něco dělali, nám bylo řečeno, že si ho máme polohovat sami, že tam není sám, a že už je starý, co bychom chtěli, že má život za sebou. Dostali ho do takového stavu, že se už ani sám nenajedl, nenapil, ale v kartě měl soustavně napsáno, že vypil 4 sklenice, snědl celý oběd, když jsme na to upozornili, tak nás napadli, že si soustavně vymýšlíme, nakonec mu teda dali kapačku, a když jsme ho přišli navštívit za 2 hodiny, byla celá postel od krve a okolo postele kaluže krve, když jsme zavolali, sestřičky řekly, že z toho naděláme, nechali ho tak bez pomoci a za 2 dny zemřel. Paní doktorka nám s úsměvem na rtech řekla, že se domů již nevrátí. V noci se mi o tom soustavně zdá, co všechno musel vytrpět a nechat se tak ponižovat. Představa, že bych musela jít sem do nemocnice, mě děsí. Když jsem řekla, že si budu stěžovat, tak se mi vysmáli, že si to obhájí. A za toto si máme platit. Takoví lidé tam nemají co dělat.

Odpověď:

Dobrý den,

máte hned několik možností, kam se se svojí stížností obrátit a můžete využít všechny.

Pokud se týká neodborné péče lékařů, pak se můžete se svou stížností obrátit na Českou lékařskou komoru. Všichni lékaři, kteří vykonávají své povolání v České republice, musí být jejími členy. Stěžovat si zde můžete nejen na neodborné jednání lékaře, ale také na jeho neetické, arogantní, situaci zcela nepřiměřené chování, a to do 1 roku od doby, kdy k tomuto jednání došlo. Tato stížnost musí být písemná. Vyřízena by pak měla být do 6 měsíců od jejího přijetí komorou. Pokud nebudete souhlasit s rozhodnutím komory, můžete proti němu do 15 dnů od jeho obdržení podat námitku. O té pak rozhoduje Čestná rada České lékařské komory. Další důležité informace můžete najít na stránkách České lékařské komory.

Dále si můžete stěžovat vedoucímu zdravotnického zařízení (např. řediteli nemocnice), zřizovateli zdravotnického zařízení, nebo orgánu státní správy, který zdravotnické zařízení registroval (nejčastěji krajský úřad, či ministerstvo zdravotnictví) a v neposlední řadě také zdravotní pojišťovně. K těmto orgánům je možno podat stížnost nejen na lékaře, ale i na další zdravotnický personál (sestry). Stížnost musí být písemná a nesmí být anonymní. Měla by obsahovat dostatek relevantních informací pro její vyřízení příslušným orgánem.

Pokud si nebudete chtít vyloženě stěžovat, můžete také dát podnět ombudsmanovi (veřejnému ochránci práv), který má pravomoc vyšetřovat případy, kdy byl někdo omezen na osobní svobodě, nebo s ním bylo zacházeno nelidským a ponižujícím způsobem.

Více na stránkách veřejného ochránce práv.

Více, včetně vzorů stížností, se můžete dočíst v sekci stížnosti.

Vaše Férová nemocnice

22.10.2010

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS