Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Lékařům vadilo, že pacient byl na vlastní žádost převezen do jiné nemocnice

Dobrý večer, měla jsem právě nepříjemnou zkušenost s lékaři. Nebyla jsem spokojena s péčí o svého tatínka. Ležel 24 hodin v nemocnici akutním problémem a nic s ním něměli v plánu dalších 48 hodin dělat. Až po té, co jsme vyslovila žádost, že si ho převezu do krajské nemocnice, začal lékař najednou plánovat operaci. Volala jsem tedy na příjem krajské nemocnice, vysvětlila situaci a poprosila, zda ho můžeme přivést, kde mi bylo sestrou sděleno, že ano. Do krajské nemocnice ho přijali, ale tentýž večer ve 22 hodin mně volal lékař z okresní nemocnice na soukromý telefon, kdy mi vynadal, že má kvůli mě problémy, že mu lékař z krajské nemocnice vynadal, proč mu poslali pacienta! Jsem z toho velmi rozladěná. Ptám se, zda mám právo vybrat si zdravotnické zařízení, i když je přijat v nemocnici a je to převoz? A jak se mám v této situaci zachovat? Tatínek podepsal revers. Děkuji moc za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den,

na volbu zdravotnického zařízení, tak jak jste ji uskutečnili, máte právo. Zvolené zdravotnické zařízení může odmítnout přijetí neakutního pacienta jen ze zákonem stanoveného důvodu, a to pokud má plno nebo pokud nemá smlouvu se zdravotní pojišťovnou pacienta. Možnost převozu Vám ostatně potvrdila sestra na příjmu. Akutní případy je nemocnice povinna přijímat všechny. Samozřejmě nejste povinni nijak zdůvodňovat ani předchozí ani nové nemocnici, proč jste se rozhodli k převozu a změně zdravotnického zařízení. Bohužel v praxi je stále zakořeněna spádovost pacientů podle bydliště, i když to nemá oporu v současné zákonné úpravě.

Podle § 11 odst. 1 písm. b) zákona o veřejném zdravotním pojištění má pacient právo na výběr zdravotnického zařízení jednou za tři měsíce. Toto ustanovení však nelze chápat v tom smyslu, že pokud už pacient nemá z vážných důvodů důvěru k lékařům v nemocnici, nemůže být převezen jinam dříve než za tři měsíce. Takový výklad by popíral právo na ochranu zdraví zaručené v Listině základních práv a svobod. Tříměsíční lhůta je spíše prostředek k tomu, aby pacient nestřídal častěji své registrující lékaře, s čímž jsou spojeny náklady na administrativu, nikoliv bezpodmínečná překážka ke změně lékaře či nemocnice.

K této problematice jsme už zodpovídali další dotazy, např. Pacientka se nechce vrátit do nemocnice, chce do jiné.

Na jednání lékaře okresní nemocnice si samozřejmě můžete stěžovat, a to jednak řediteli příslušné nemocnice, případně také České lékařské komoře. Jeho jednáním mohlo také dojít ke zneužití Vašich osobních údajů. Své telefonní číslo jste jistě poskytla nemocnici za jiným účelem, než aby Vám lékař ve večerních hodinách volal a nadával Vám kvůli převozu tatínka. Více informací naleznete na našich stránkách v sekci  Stížnosti.

Vaše Férová nemocnice

5.9.2009

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS