Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Reklamace u zubaře
Dobrý den, zajímalo by mě, zda mám nějaká práva na reklamaci ošetření u zubního lékaře a na další léčení bolavého zubu, aniž by mi navrhli pouze jeho vytržení jako jediné řešení. Díky váčku u kořene zubu mi hrozí jeho vytržení, tím ztáta korunky, kterou mám od 10. 12. 2008. Dle mého názoru nebyl dobře ošetřen zub, neboť ihned po ošetření kořene v říjnu lonského roku mně začaly bolesti, nasadili mně antibiotika, ty však nezabraly, bylo mi doporučeno užívat léky na bolest a vyčkat. V prosinci mi na tento, dle mého názoru, nedoléčený zub nasadili korunku. Nesnesitelné bolesti mě přivedly 6. 1. 2009 opět k témuž lékaři, rtg. vyš. ukázalo váček, užívám ant. augmentin. Bolesti mám stále, nevím si rady, nerada bych přišla o zub, nehledě na to, že za ošetření jsem zaplatila 6000 (ošetření kořene, porc.korunka). A navíc tímto způsobem bych přišla již o druhou korunku u tétož lékaře po stejném ošetření. Děkuji za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
pokud to shrneme Váš dotaz, tak podle Vás jste byla nedostatečně informována o možné léčbě, při dosavadní léčbě lékař pochybil a chtěla byste uplatnit reklamaci za ošetření, resp. náhradu škody.
Máte právo na to, aby Vás lékař náležitě poučil o navrhované léčbě, ale také aby Vás informoval o alternativách, tedy o jiných možných řešeních Vašeho problému. Máte právo na odbornou a kvalitní péči v souladu s příslušnými profesními povinnostmi a standardy. Také máte jako spotřebitelka právo reklamovat stomatologický zákrok, a to do 6 měsíců od jeho provedení. Další informace k tomu najdete zde. I po uplynutí této lhůty může uplatňovat odpovědnost za škodu na zdraví či jinou způsobenou škodu.
Pokud chcete práci reklamovat, uplatněte ji přímo u lékaře a zkuste si s ním promluvit o tom, co od něj očekáváte. Pokud lékař odpovědnost neuznává, můžete se obrátit na jeho nadřízeného nebo oblastní stomatologickou komoru (informace zde).
V případě, že nejste spokojena z dalších důvodů (podávání špatných informací, podezření na pochybení při provedení lékařského zásahu), můžete si na dané pochybení stěžovat. Pochopitelně je nejlepší pokusit se vyřešit problém přímo s dotyčným lékařem či jeho nadřízeným. Pokud to nejde nebo to k ničemu nevede, lze podat stížnost (blíže viz Stížnosti).
V případě, že ani jedno z nabízených řešení by nebylo účelné a nebyla by Vám nahrazena způsobená škoda, mohla byste se jí domáhat prostřednictvím občanskoprávní žaloby o náhradu škody (blíže viz Soudní řešení). Zpravidla je vhodné věc předem konzultovat s advokátem, který se v problematice zdravotnického práva vyzná. Řízení před soudem je obvykle složité a nákladné, je proto potřeba zvážit i to, jaká škoda byla způsobena.
Vaše Férová nemocnice
12.1.2009