Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Vyřazení z evidence a nevhodné chování lékaře

Dobrý den, mám takový dotaz ohledně svého očního lékaře. Už jako malá jsem začala nosit brýle, asi před pěti lety jsem se rozhodla pro kontaktní čočky. Přeřadili mě tedy k lékaři, který se specializuje na pacienty s kontaktními čočkami. Asi dva roky mi pravidelně chodily pozvánky na kontrolu (každý půlrok), vždy jsem si u lékaře koupila nové čočky. Bydlela jsem v té době na koleji se slečnou, která také nosila čočky a objednávala si je přes internet. Zjistila jsem, že to vyjde skoro o polovinu levněji, a tak jsem si je začala objednávat také. Najednou mi přestaly chodit pozvánky na kontrolu, musela jsem se upomínat sama. Dnes jsem jako obvykle volala na oční, že mi opět nepřišla pozvánka a sestřička mi sdělila, že mám v kartě doslova napsáno: "Pacientka si kontaktní čočky objednává přes internet, ať si tedy oči nechá zkontrolovat u dodavatele." Sama sestra se divila, že něco takového doktor napsal a objednala mě na příští týden. Chci se zeptat, jestli má doktor vůbec právo na takovéto jednání? A co byste mi v této situaci poradili?

Denisa

Odpověď:

Dobrý den,

z popisu Vaší situace se domníváme, že nakonec nedošlo k vyřazení z evidence. Pokud Vám byla zdravotní péče nakonec poskytnuta na základě Vašeho objednání, pravděpodobně nedošlo k žádnému pochybení, kromě nevhodného přístupu k pacientům. Lékař nemá povinnost zasílat svým pacientům pozvánky k preventivním prohlídkám.

Doporučujeme však požadovat na lékaři vysvětlení jeho chování. Pokud se setkáte s arogantním jednáním nebo zapíráním situace z jeho strany, zvažte podání stížnosti jemu nadřízenému orgánu (pokud pracuje v nemocnici; příklady stížností naleznete zde), zejména v případě, kdy by Vám byla upírána zdravotní péče. Pokud záznam v dokumentaci provedl přímo ošetřující lékař, můžete zvážit i podání stížnosti přímo k České lékařské komoře. Podání stížnosti u Komory je zdarma, více informací o případném postupu naleznete zde.

Před podáním stížnosti však nejprve doporučujeme obstarat si kopii Vaší zdravotnické dokumentace. Tu si pořídíte tak, že požádáte o nahlédnutí do dokumentace a například vytofografujete danou stránku se zápisem. Můžete si také vyžádat úplnou kopii dokumentace, ta je však zpoplatněna.

Je-li to ve Vašem okolí možné, můžete také zvážit změnu očního lékaře, případně návrat k původnímu lékaři, na což máte právo jednou za tři měsíce. U specialistů je však změna lékaře velmi komplikovaná vzhledem k jejich celkovému počtu, zaměření činnosti a naplněnosti kapacit.

Vaše Férová nemocnice

27.6.2013

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS