Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Úmrtí po banální operaci - je postup správný a co dál

Dobrý den,

můj tchán byl hospitalizován dne 5.4.2012 v nemocnici kvůli banální operaci kýly.
Dne 7. 4. 2012 byl propuštěn domů dle lékařů v dobrém stavu, bez antibiotik a s teplotou. Dle lékařů vše bylo v naprostém pořádku. Jeho stav se po banální operaci neustále zhoršoval a proto byl až 12. 4. 2012 odvezen opět na oddělení chirurgie  pro vysokou teplotu a velký otok na operační ráně. Od 12. 4. 2012 nikomu nebylo divné, že nemočí, má velkou teplotu a otok se stále zvětšuje. Záznamy o léčbě se mi zdají nedokonalé a nepravdivé. Dne 16. 6. 2012 byl akutně převezen do jiné nemocnice pro prasknutí otoku. V této nemocnici se podrobil akutní operaci. Byl tam přivezen již v septickém šoku a s nekrotickou tkání v okolí operační rány. Po operaci byl uveden do umělého spánku, protože jeho stav byl kritický. Byl zde na oddělení ARO, kde se mu dostala péče té nejvyšší kvality, ale bohužel jeho stav se nadále zhoršoval a dne 26. 6. 2012 zemřel. Do druhé nemocnice se dle zpráv a dokumentace dostal již v septickém šoku a postupně mu selhávaly všechny orgány důvodem sepse.

Mám také pochybnosti ohledně vedení záznamů o jeho stavu po operaci i následně po přijetí ve zhoršeném stavu. Vyžádaly jsme si kompletní zdravotní dokumetaci a obrátily se stížností, jak na na zřizovatele první z nemocnic, tak na ČLK.

Chtěla bych se zeptat, jak postupovat po jejich stanoviscích a zda máme podat např. i trestní oznámení.Děkuji.

pulik

Odpověď:

Dobrý den,

ve Vašem případě nejspíše dojde nejprve k postoupení stížnosti k samotnému poskytovateli zdravotních služeb (nemocnici), neboť je vždy nejprve potřeba se obracet na toho poskytovatele, u něhož k případného pochybení došlo, poté až na jeho zřizovatele. Proto je možné, že Vás zřizovatel nemocnice odkáže nejprve na nemocnici samotnou.

Stížnost u ČLK by měla být vyřízena do šesti měsíců od jejího přijetí. Za předpokladu, že nebudete souhlasit s posouzením revizní komise ČLK, je možné proti tomuto rozhodnutí podat námitku do 15 dnů od jeho obdržení. V námitkách zdůvodněte, proč s tímto rozhodnutím nesouhlasíte a co je nutné dle Vašeho mínění ještě prošetřit. O námitkách pak rozhoduje Čestná rada ČLK. Jestliže ani v tomto případě nebudete souhlasit s výsledkem, můžete podat správní žalobu k soudu.

Co se týče trestního oznámení, v případě zdravotnických sporů není příliš vhodným prostředkem obrany, neboť velmi často dojde k jeho odložení či jsou šance na úspěch velmi malé. V tomto případě je vhodnější zvažovat buď mimosoudní řešení sporu, i když nemocnice tento postup příliš nevyužívají, nebo občanskoprávní žalobu. Jako pozůstalí můžete podat žalobu na ochranu osobnosti a v případě úspěchu získat přiměřené zadostiučinění, peněžité odškodnění či omluvu, stejně tak je možné žalovat o náhradu škody.

V takovém případě Vám doporučujeme obrátit se na advokáta specializujícího se na zdravotnické právo, seznam advokátů naleznete na stránkách České advokátní komory.

Vaše Férová nemocnice

 

10.9.2012

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS