Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Stížnost na systémové chyby ve zdravotnictví a na postup lékařů

Léčili mne na bolesti bederní páteře, které mi přecházely do kyčle a kolene. Po 5 letech se ovšem zjistilo, že je tomu obráceně. Coxartroza, nekroza kl. hlavice. Objela jsem snad většinu nemocnic v našem kraji, ale téměř všude zkonstatovali, že stav mé kyčle je alarmující, ale čekací doba je velmi dlouhá (někde 2 roky, někde až 4 roky). Nakonec mne do půl roku operovali v nemocnici xxx. Kloubní hlavice již zcela zmizela, na místě již byla nehomogenní hmota. Pánevní kost již byla odvápněná a i přes tento stav se operace úspěšně povedla. Po 15 dnech pooperační léčby a rehabilitace mne převezli do RHÚ. Bohužel asi 3. den jsem začala mít bolesti. Poslali mne do blízké nemocnice, kde provedli sono. Negativní. Dále mne nechali rehabilitovat. Neustále jsem si stěžovala na bolesti, noha se mi zkracovala a rostl hrbol v horní části hýždě. Po 14ti denním pobytu a rehabilitaci mne konečně po neustálých urgencích a prosbách poslali na RDG, která potvrdila luxaci. V této nemocnici se pokusili kloub nekrvavou cestou nahodit. Nejenže neúspěšně, ale zlomili mi kotník. Další den mne převezli do nemocnice, kde mne operovali. Tam zkusili nahodit kloub krvavou cestou a z operačního protokolu vyplývá, že hlavice byla již zavzata do tkání a započata granulace. Ihned po operaci se kloub znovu vykloubil. Nezbývalo, než vyměnit všechny komponenty TEP. Pak jsem kvůli zlomenému kotníku 8 týdnů ležela na lůžku. Celková doba pobytu v nemocnicích, LDN a rehabilitačních ústavech byla bez mála 5 měsíců. Prosím, chci vědět, jakým způsobem a kde si mohu stěžovat na systémovou chybu našeho zdravotnictví, neboť pokud bych nenašla nemocnici, kde mne byli schopni do půl roku operovat s největší pravděpodobností už by operace nebyla možná. Jak a kde si mohu stěžovat na přístup lékařů v RHÚ, kteří evidentně zanedbali péči, a jak a kde si stěžovat na nemocnici, kde mi zlomili kotník, poněvadž mi tímto způsobili újmu nejen fyzickou, ale zejména psychickou. Mnohokráte děkuji.

Odpověď:

Dobrý den,

informace o tom, kam a v jakých případech můžete podat stížnost, naleznete v sekci Postup při nespokojenosti pacienta/Stížnosti. O tom, jak postupovat v případě podezření na zanedbání lékařské péče, se dočtete například v těchto zodpovězených dotazech - Postup při nesprávné léčbě, Zhoršení zdravotního stavu po chemoterapii, Šance na úspěch při žádosti o odškodnění.

Zatím se nás v poradně nikdo nedotazoval na to, kde si stěžovat na systémové chyby českého zdravotnictví. Bohužel každý systém zdravotnictví má svoje výhody i nevýhody, u nás je lékařská péče pro pacienty jakožto pojištěnce bezplatná, nevýhodou jsou pak Vámi zmíněné čekací lhůty na operace. Obecně se s takovou obecnou stížností na systémové chyby můžete obrátit na ministerstvo zdravotnictví, vládu, či na jednotlivé politické strany.

Konkrétně v případě dlouhých čekacích lhůt na zákrok existuje také možnost vycestovat za péčí do zahraničí. Takovou péči pak za určitých podmínek proplácí zdravotní pojišťovna, především v případě, kdy by včasným neposkytnutím péče vznikla pojištěnci újma. Více informací o možnosti vyžádat si lékařskou péči v zahraničí se dozvíte na stránkách Centra mezistátních úhrad nebo u své zdravotní pojišťovny.

Vaše Férová nemocnice

18.12.2009

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS