Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Reklamace práce stomatologa

Dobrý den, jsem nespokojena s prací svého zubního lékaře. Lékař mne vytvořil zubní náhrady, které nejsou funkční. Obracím se na Vás s dotazem, kde si mohu nechat ověřit, provedenou práci stomatologa a doporučit další postup. Předem Vám děkuji.

Bartůňková

Odpověď:

Dobrý den.

Při jakékoli léčbě máte právo na to, aby Vás lékař o navrhované léčbě náležitě poučil a aby Vás informoval o alternativách, tedy o jiných možných řešeních Vašeho problému. Máte právo na odbornou a kvalitní péči v souladu s příslušnými profesními povinnostmi a standardy. Také máte jako spotřebitelka právo reklamovat stomatologický zákrok, a to do 6 měsíců od jeho provedení. I po uplynutí této lhůty můžete uplatňovat odpovědnost za škodu na zdraví či jinou způsobenou škodu.

Pokud chcete práci Vašeho zubaře reklamovat, uplatněte tuto reklamaci přímo u  něho a zkuste si s ním promluvit o tom, co od něj očekáváte. Pokud lékař odpovědnost neuzná, můžete se obrátit na jeho nadřízeného nebo oblastní stomatologickou komoru (více informací zde).

Co se týče druhu reklamace, pokud lze vadu odstranit, pak máte nárok na její bezplatné odstranění bez zbytečného odkladu. Zubař si nemůže nárokovat žádné náklady na opravu. Bude-li vada neodstranitelná, pak můžete smlouvu zrušit (od smlouvy odstoupit) a zubař Vám vrátí peníze. Záleží na domluvě se zubařem, které řešení zvolíte.

V případě, že nejste spokojena z dalších důvodů (podávání špatných informací, podezření na pochybení při provedení lékařského zásahu), můžete si na dané pochybení stěžovat. Pochopitelně je nejlepší pokusit se vyřešit problém přímo s dotyčným lékařem či jeho nadřízeným. Pokud to nejde nebo to k ničemu nevede, lze podat stížnost (blíže viz Stížnosti).

V případě, že ani jedno z nabízených řešení by nebylo účelné a nebyla by Vám nahrazena způsobená škoda, mohla byste se jí domáhat prostřednictvím občanskoprávní žaloby o náhradu škody. Zpravidla je vhodné věc předem konzultovat s advokátem, který se v problematice zdravotnického práva vyzná. Řízení před soudem je obvykle složité a nákladné, je proto potřeba zvážit i to, jaká škoda byla způsobena.

Svůj zdravotní stav můžete konzultovat i s jiným odborníkem, než je Váš stomatolog a tím můžete i zjistit, zda Váš lékař postupoval správně či nikoli. Toto právo Vám garantuje zákon o zdravotních službách. Nemělo by se Vám tak stát například to, že Vás lékař odmítne, protože jste již v péči jiného lékaře. Práva na konzultaci nelze využít pouze tehdy, pokud jde o naléhavý neodkladný zákrok nebo pokud je pacient například ve vězení.

Vaše Férová nemocnice

12.11.2012

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS