Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Podezření na zanedbání lékařské péče

Má pacient nárok na nějaká anestetika při vyndávání drátů z ruky a je běžné, aby ihned po tomto zákroku musel opustit ordinaci? A co když následně zkolabuje a je mu sděleno, ať se dopraví domů sám?

1svetlucha

Odpověď:

Dobrý den,

co se týče nároku na anestetika ve Vámi zmiňovaném případu, jejich užití záleží na posouzení konkrétních okolností případu. Toto posouzení provádí vždy ošetřující lékař. Při tom se řídí zejména svými odbornými znalostmi, ale i získanými zkušenosti a praxí. 

Pacient lékaři nemůže nařizovat, jak by měl postupovat. Na druhou stranu, pacient musí být seznámen s důvody lékařem zvoleného postupu a má právo udělovat s tímto postupem kvalifikovaný souhlas či nesouhlas. Kvalifikovaný souhlas spočívá v tom, že pacient se rozhoduje ohledně zákroku či léčby na základě dostatečného množství informací poskytnutých mu lékařem.

Pacient má také právo, aby s ním bylo zacházeno důstojně (to platí obecně pro každou osobu). Může zde jít o zanedbání lékařské péče, přinejmenším však o nevhodný přístup vůči pacientovi.

Pokud máte podezření na zanedbání lékařské péče, můžete správnost postupu lékaře konzultovat s jiným lékařem či znalcem v oboru (seznam znalců naleznete zde). K tomu možná budete potřebovat i zdravotnickou dokumentaci z ošetření, proto si ji můžete vyžádat (informace o tom, jak při tom postupovat, naleznete v sekci Zdravotnická dokumentace).

Pokud po konzultaci dospějete k závěru, že k pochybení došlo, máte několik možností, jak postupovat:

1. Stížnost na lékaře: tu můžete podat například k České lékařské komoře, nebo k registrujícímu orgánu ordinace lékaře, vůči němuž stížnost směřuje (nejčastěji Krajský úřad). Bližší informace o podávání stížností naleznete v sekci stížnosti. Důležité je však zmínit, že takovou stížností nemůžete dosáhnout finančního odškodnění. Pomůže Vám však objasnit, zda k pochybení došlo nebo ne.

2. Dále se můžete pokusit dosáhnout mimosoudního vyrovnání. Vyjednávat s lékařem můžete sama, nebo prostřednictvím advokáta, který se specializuje na medicínské právo (seznam naleznete zde). Zastoupení advokátem doporučujeme nejen kvůli jeho odborným znalostem, ale také kvůli pravděpodobně uvážlivějšímu přístupu lékaře.

3. Pokud Vaše nároky nebudou uznány, avšak Vy budete přesvědčena, že lékař opravdu pochybil, zbývá ještě řešení problému žalobou podanou na soud. V takovém případě znovu doporučujeme využít služeb advokáta, který Vám také řekne, co si můžete nárokovat, jakou žalobu podat, atd. Více informací o tomto postupu je k dispozici například zde.

Vaše Férová nemocnice

4.5.2011

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS