Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Pochybení lékaře - nárok na odškodnění

Dobrý den,

dne 1. 2. 2017 jsem byla operována - šedý zákal, dostala jsem umělou čočku. Lékařka však při zákroku pochybila, poškodila mi rohovku a zbytek čočky nevyčistila, proto mi dodnes plavou zbytky ve sklivci. Dvakrát jsem dostala zánět spojivek. Kliniku navštěvují 2 - 3x do týdne, ale stále se nic nezlepšuje, na oko nevidím. Mám nějaký nárok na odškodnění? 

Zdravotnický personál jsem písemně upozornila, že pokud se zákrok nepovede budu žádat plné odškodnění dle českých zákonů. 

Carolin

Odpověď:

Dobrý den,

Váš dotaz směřuje na pochybení lékařky při provádění operace šedého zákalu oka. V případě, že se domníváte, že došlo k pochybení lékařky, což budu nutno posoudit odborníky z hlediska zdravotnického práva, doporučujeme postupovat následovně:

1. Vyžádejte si veškerou zdravotnickou dokumentaci týkající se prováděného zákroku a pořiďte si její kopii.

2. Obraťte se na odborníka specializujícího se na zdravotnické právo a prokonzultujte s ním možné pochybení ze strany lékařky. 

3. V případě pochybení pak můžete na lékařku podat stížnost, a to k vedení nemocnice, u které je zaměstnána. Více o podávání stížností naleznete zde

4. Na postup lékařky můžete také podat stížnost k České lékařské komoře (dále jen  ČLK). Tato stížnost musí být podána do 1 roku od předpokládaného provinění. Více se o stížnostech dočtete na internetových stránkách ČLK.

V dotaze se dále zmiňujete o nároku na odškodnění v případě, kdy bude pochybení lékařky prokázáno. Náhrady škody se v takovém případě můžete pokusit domáhat smírným způsobem, a to dohodou s nemocnicí. Pokud by toto řešení nebylo úspěšné, nabízí se také možnost řešení soudní cestou. Je potřeba si uvědomit, že možnost uplatnit právo u soudu je časově omezena a podléhá promlčení. Délku promlčecí lhůty upravuje občanský zákoník, tato lhůta je tříletá a počíná běžet ve chvíli, kdy se dozvíte o vzniklé škodě a o tom, kdo za ni odpovídá. Bylo by však vhodné věc předem konzultovat s advokátem specializujícím se na zdravotnické právo.

Více o soudním řešení sporů se dočtete zde. S ohledem na složitost problematiky doporučujeme obrátit se na advokáta specializujícího se na zdravotnické právo. Seznam všech advokátů naleznete zde.

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice

 

 

 

 

20.3.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS