Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Pochybení lékaře v plastické chirurgii

 

Dobrý den,


mám dotaz ohledně lékaře v plastické chirurgii. Dne 28.5.2012 jsem podstoupila na soukromé klinice augmentaci ( zvětšení prsou) zároveň s explantací ( vyjmutí starých inplantátů cca po 11 letech na stejné klinice, ale jinou primářkou). Už po operaci byl viditelně velký rozdíl ve velikosti. Na pravém prsu jsem měla modřiny a otoky. Mám pořízené foto na tf.Ošetřováno bylo stále na klinice převazy, lasery a antibiotiky. Poté prs mačkán cca na 4 návštěvách, z důvodu většího množství krve v prsu.Následně když byl prs stále nateklý a stále vytékala krev a docela dost, byla provedena reoperace 17.5.2012. Po této reoperaci ( vyjmutí inplantátu, čištění a znovu zavedení) to vypadalo, že bude vše v pořádku. Na prsu stále modřina, která byla už byla od začátku. Zhruba po 14 dnech začala opět z prsa vytékat tekutina a prs byl bolavý. Stále antibiotika,laser a převazy. Od sundání poslední náplasti pod prsem, viditelně rozdílná jizva, na kterou se tlačil implantát. Poté sešito primářkou cca 3 stehy, zhruba do týdne nebo 14 dnů sešito opět asistentkou ,ale už 12 stehy, protože stehy praskaly a jizva se rozestupovala jak se tam tlačil implantát. (Primářka měla cca 1 měsíc dovolenou.) Asistovala slečna z recepce. Toto zašití vydrželo cca 3 dny. Po mnou sundané náplasti jsem zjistila, že mám pod prsem díru a kouká mi už implantát ven. Okamžitě jsem volala asistentce. Opět sešito několika stehy asistentkou, která přijela ve svém volném čase, na klinice byla dovolená. Odjela jsem  na zaplacenou dovolenou k moři, kde jsem se vůbec nekoupala, jelikož jsem se bála o své zdraví. Stále bolesti a vytékání tekutiny, která už zapáchala. Modřina stále na stejném místě.Z dovolené jsme přijeli za týden v pátek a ihned v pondělí 3.9.2012 po dohodě s klinikou jsem podstoupila další reoperaci. Modřina stále a dost to i pálelo v místě modřiny v obvazech. Po týdnu sundány obvazy . Do 14 dnů opět vytékání tekutiny z prsa a následně i znovu zapáchalo. Poté ošetřeno primářkou desinfekcí, laserem a náplastmi. Poté kamarádka už nevydržela a objednala mě na jinou kliniku na konzultaci. Nejprve jsem nechtěla, ale nakonec jsem jela.Tam jsem s panem primářem probrala vše, co jsem prodělala, kolik antibiotik jsem snědla a to jich bylo dost, cca 12 antibiotik,atd. Poté mě vzal na ošetřovnu a sdělil mi, že by implantát měl být vyndán, jelikož tam je protrahovaná infekce. Po dohodě s ním jsem tak i ten den učinila. Nechala jsem si implantát vyndat. Doposud jezdím k panu primářovi, který mě má v péči a konečně se cítím jakoby v bezpečí. Po zahojení mi implantát vrátí zpět. Po kontaktování primářky mým manželem, mu bylo sděleno po telefonu, že vyndat inplantát umí každý blbec a to doslova. S mým manželem prý vůbec mluvit nebude, jelikož na to nemá ani právo a bude jednat pouze se mnou. A pokud jsme si našli jiného plastika a nechala jsem si prso vyndat jinde, tak už s námi nemá co řešit. Prý co bychom po ní chtěli, že reoperce jsem nehradila, lasery jsem měla zadarmo a asistentka musela ve svém volnu mě přijet zašít. Bohužel tento hovor nebyl nahrán. Jsem už totálně psychicky vyčerpaná a schůzka s primářkou mi moc nepřidá, tedy pokud se bude konat. Po opětovném kontaktování kliniky ohledně schůzky s paní primářkou nejprve mým manželem, bylo opět bezůspěšné. Měli se ozvat, ale bohužel. Já volala v pátek, paní primářka nebyla přítomna, že zavolají v pondělí, což je dnes. Volala jsem já, jelikož se neozvali a tam mi bylo řečeno, že s paní primářkou ještě nemluvili, že operuje a že se ozvou. Tento hovor mám nahraný. Zvažuji podat na paní primářku stížnost, ze zanedbání péče a náhradu škody. Modřina, která tam byla od počátku byla právě ložisko infekce a nyní je vidět, jak bylo vyžráno infekcí. Už po poslední návštěvě jsem musela ale laser hradit, i když jsem ho nechtěla, tak jsem na něj musela jít. Hradila jsem si anestezii 2x a pokoj 2x, za cca 12 antibiotika co jsem nechala peněz, protože nemají smlouvu s pojišťovnou. Nehledě na to, kolik mě stály cesty, jezlila jsem 2x týdně a je to od nás asi 1,5 h autem. Teď si budu muset uhradit na nové klinice opravu a tedy zaplatit operaci. Mám dotaz jak postupovat, pokud se s primářkou nedomluvím. Nevím kam se obrátit, zda na lékařskou komoru nebo někam jinam. Můj názor je ten, že paní primářka pochybyla a od pořátku mi léčila infekci. Před druhou reoperací jsem chtěla implantát vyjmout, ale prý je prs klidný a není třeba ho vyndavat. Budu vám vděčná za pomoc. Podud možno, ozvěte se mi co nejdřív.  Moc vám děkuji.


 

FN

Odpověď:

 

Dobrý den,

pokusíme se vám poradit, jak můžete v této situaci postupovat.

Nejprve byste si měla vyžádat zdravotnickou dokumentaci, kterou je vhodné nejlépe konzultovat s odborníkem, s lékařem, kterému důvěřujete. Ten posoudí, zda došlo či mohlo dojít k pochybení ze strany lékařů, a nastíní Vám, nakolik je reálná šance domoci se odškodnění a prokázat případné pochybení a jakou částku jako odškodné žádat. Nejsme lékaři, ale myslíme si, že ve vašem případě tu reálná šance je.

V některých případech, kdy sice lékaři technicky nepochybili a zdravotní komplikace jsou následkem rizika spojeného s léčebným postupem, je možné dovodit odpovědnost zdravotnického zařízení jen pokud pacient nebyl o tomto riziku náležitě předem informován. O poučení pacienta a udělení souhlasu se dočtete více v sekci Souhlas se zákrokem.

Pokud se domníváte, že při postupu paní primářky došlo k pochybení, v jehož důsledku Vám vznikly zdravotní komplace a následná škoda na zdraví, je možné podat stížnost (např. k České lékařské komoře), o které jste se zmiňovala. Stížností se však nelze domáhat náhrady škody. K tomu slouží jiné prostředky, o nich bude řeč dále. Stížnost lze podat

-    vedoucímu zdravotnického zařízení Vaší lékařky, může jít o ředitele nemocnice, ve které pracuje,
-    zřizovateli zdravotnického zařízení, což bývá obvykle krajský úřad, nebo v případě fakultních nemocnic

a nebo České lékařské komoře, a to jako stížnost na postup konkrétního lékaře. 

Mimosoudní řešení

O mimosoudní vyjednávání s nemocnicí se můžete pokusit buď sama, nebo s pomocí advokáta, který se specializuje na medicínské právo a který Vám rovněž pomůže odhadnout šance na úspěch. Zastoupení advokátem má pro Vás výhodu v tom, že jednání bude na odborné úrovni a lze očekávat, že i přístup ze strany vedení plastické chirurgie bude uvážlivější.

Pokud chcete jednat sama, můžete žádost o mimosoudní finanční vyrovnání formulovat prostřednictvím dopisu (nejlépe zaslaného doporučeně), ve kterém vylíčíte všechny rozhodné skutečnosti, které ke škodě vedly, odůvodníte rozsah požadovaného odškodnění a případně přiložíte důkazy Vašich tvrzení.

Vzorovou právní formu k takové žádosti k dispozici nemáme, jedná se o dopis, který je v každém jednotlivém případě potřeba odlišně naformulovat. Může se jednat i o formu stížnosti s požadavkem na finanční vyrovnání.

Promlčecí lhůta

Je nutné si dát pozor na promlčecí lhůtu, která je u škod na zdraví obecně dvouletá a začne běžet ve chvíli, kdy se dozvíte o škodě a o tom, kdo za ni odpovídá. Po uplynutí této lhůty totiž nelze nárok u soudu s úspěchem vymáhat. To je také důvod, proč vyjednávat s nemocnicí jen krátce a v případě neúspěchu u mimosoudního jednání je nutné se včas obrátit na soud.

Můžete požadovat finanční odškodnění za způsobenou škodu na zdraví. Můžete žádat i o nároky na náhradu ztráty na výdělku či náhradu za dobu pracovní neschopnosti.  Dále můžete žádat o odškodnění za zásah do vašich osobnostních práv, především traumatizací, která byla způsobena v průběhu léčení a zůstala i po zotavení. I v tomto případě však existuje tříletá promlčecí lhůta, ve které zaniká nárok na případné finanční odškodnění. 

Vzhledem k tomu, že podle našich zkušeností nejsou zdravotnická zařízení moc vstřícná k mimosoudnímu řešení sporů a přiznávání odškodnění pacientům, doporučujeme Vám požadovat spíše nižší náhradu škody, než která by Vám jinak příslušela. Je vhodné upozornit zdravotnické zařízení, že takto je dohoda výhodná pro obě strany. Jak se stanovuje výše náhrady škody a z jakých položek se skládá se dozvíte v často kladených otázkách.

Soudní řešení

Pokud nebude možné dosáhnout mimosoudního odškodnění, nemocnice neuzná Vaše nároky, nebo dokonce nebude reagovat, zůstává Vám možnost se obrátit s žalobou na soud. Zde však rozhodně doporučujeme nechat se zastupovat advokátem, jinak se může stát, že kvůli formální chybě nebo neznalosti právní úpravy ztratíte možnost vymoci svůj nárok. 

Vaše Férová nemocnice

 

 

27.11.2012

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS