Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Pacient nebyl poučen o tom, do kdy musí být zahájena pooperační terapie

Dobrý den, chtěla bych podat stížnost na sestřičku/lékaře v nemocnici. Otec je po operaci zhoubného nádoru, nyní měl začít s radioterapií, načež mu lékař řekl, že je pozdě, že se radioterapie začíná do 6 týdnů od operace, ale teď je to již dva měsíce a že by mu to nemuselo pomoci. Takže navíc bude ještě podstupovat náročnou chemoterapii do žil, ale s jakým výsledkem, to nevíme. Jenže když se telefonicky na ozářky objednával, sestřička nechtěla vědět nic, ani datum operace, nechtěla přinést kartu, vůbec nic, jen ho objednala. Nyní doktor řekl, že je to naše chyba, že se objednal pozdě. Je to tvrzení proti tvrzení, ale dá se s tím něco dělat? Jak dokázat, že to telefonicky takto bylo. Navíc mu doktor při prohlídce řekl, že je konečně "poslední exot" v pořadí (ten den, že je poslední pacient). Takové chování si prostě nechci nechat líbit a pokud se tátovi něco stane, chtěla bych je zažalovat. Mám samozřejmě obavy, že pokud podám stížnost, jak se pak k němu budou chovat, ale chci, aby z toho vyvodili důsledky, aby se to již nikomu neopakovalo. Děkuji

Odpověď:

Dobrý den,

podle zákona o péči o zdraví lidu zdravotnický pracovník způsobilý k výkonu příslušného zdravotnického povolání informuje pacienta, popřípadě určené osoby, o účelu a povaze poskytované zdravotní péče a každého vyšetřovacího nebo léčebného výkonu, jakož i o jeho důsledcích, alternativách a rizicích. Podle Úmluvy o biomedicíně musí být dotčená osoba předem řádně informována o účelu a povaze zákroku, jakož i o jeho důsledcích a rizicích.

Z výše uvedeného vyplývá povinnost lékaře pacienta včas a řádně informovat o doporučeném léčebném postupu včetně dalších nezbytných informací, jako je právě doba, ve které je třeba léčebný výkon provést, pokud je třeba léčbu zahájit do určité doby. Pokud jste o nutnosti zahájit léčbu do 6 týdnů po operaci poučeni nebyli, jde o pochybení lékaře, případně i o systémovou chybu v nemocnici, která by měla dbát na to, aby objednávání pacientů probíhalo podle individuální potřeby léčby.

Na postup lékaře můžete podat stížnost a zmínku o Vámi zmiňovaném urážlivém jednání můžete k této stížnosti připojit.

Pokud jde o podání žaloby, tuto možnost pochopitelně máte, nicméně před jejím podáním doporučujeme konzultovat případ s jiným lékařem nebo soudním znalcem a obrátit se na advokáta, který se specializuje na medicínské právo. Co se týče důkazní povinnosti, tak obecně má povinnost předložit důkazy žalobce, tedy Vy. Na druhou stranu podle literatury a v souladu s judikaturou v případě zásahu do osobnosti je na původci takového zásahu, aby prokázal, že k zásahu došlo po právu, t. j. že zde existovala konkrétní okolnost, která podle právního řádu neoprávněnost zásahu vylučuje. Znamená to tedy, že by soudem mohlo být vyzváno zdravotnické zařízení, aby prokázalo, že byla splněna jejich zákonná povinnost poučit pacienta. Ve Vašem případě by takovým zásahem do práva na zdraví mohlo být znemožnění volby optimální léčby, zvýšení bolestivosti léčby apod. Záleželo by nakonec na zvážení soudu a posouzení důkazů. Je však možné, že byste docílila pouze omluvy.

Vaše Férová nemocnice

21.7.2009

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS