Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Odstranění zubního kamene

Dobrý den,

mohly byste mi prosím zodpovědět následující dotaz?

Jsem registrován u praktického zubního. Mám náběh na paradentózu vlivem usazeného zubního kamene. Ještě nikdy jsem nebyl u zubaře s tím, aby mi odstraňoval zubní kámen, nikdy mi to nebylo nabídnuto. Bylo mi doporučeno, abych navštívil zubní hygienistku. Na tu ale momentálně nemám peníze, je to na mě moc drahé. Z jednoho článku jsem s překvapením zjistil, že mám jakožto pojištěnec právo 1x ročně, aby mi můj zubní lékař odstranil zubní kámen bezplatně. Požádal jsem tedy svoji zubní lékařku o tento úkon. I když trochu neochotně, tak mě přeci jen objednala. Žel se mi stalo, že jsem přehlédl zapsaný termín v kalendáři a domluvený zákrok jsem promeškal. Volal jsem paní doktorce s omluvou a prosbou na objednání na jiný termín. Ona mi ale odmítla s tím, že jsem nespolehlivý pacient a že se mám ozvat až za půl roku na další pravidelné zubní prohlídce. Řekl jsem jí o tom, že mám na tento zákrok nárok. Na to jsem dostal upozornění, že ona by po mě mohla vyžadovat náhradu za ušlý zisk, a že mám smůlu.

Nepřijde mi toto jednání jako korektní. Chtěl jsem se zeptat, jestli má na tohle paní zubařka právo a jaké mám práva já a co mám dělat?

Děkuji Vám za odpověď.


 

OE

Odpověď:

Dobrý den,

v takových případech je vždy v první řadě samozřejmě nejlepším řešením rozumná domluva s Vaším lékařem. Pokud se domníváte, že mezi Vaším lékařem a Vámi není dostatečná důvěra, jakožto velmi důležitá složka vztahu pacienta a lékaře, máte právo na změnu Vašeho zubního lékaře. Zákon Vám umožňuje změnit Vašeho lékaře jednou za tři měsíce a nový lékař musí mít také smlouvu s Vaší pojišťovnou. Je tak vhodné požádat právě pojišťovnu o sdělení, kteří lékaři ve Vašem okolí by Vás mohli přijmout. Nový lékař Vás přijmout musí, pokud mu v tom nebrání podstatné překážky, jakými může být například zahlcení pacienty.

Co se týče přeobjednání Vašeho zákroku, platí bohužel, že lékař Vás objednává na základě své úvahy a okolností Vašeho případu. Může mít například plný rozvrh a dříve Vás ošetřit nemůže. Navíc nárok na ošetření sice máte, ale k promeškání termínu došlo Vaší a nikoliv lékařovou vinou a tedy ani zde nemůžete příliš naléhat na Váš nárok. Každopádně se domníváme, že lékařkou uvedený důvod k odložení je velmi nekorektní, stejně jako její další komunikace s Vámi. Případné vyžadování náhrady za ušlý zisk, podle našeho názoru postrádá právní podklad.

Pokud se navíc domníváte, že Vámi popsané jednání lékaře odporuje správnému a řádnému výkonu lékařského povolání, můžete na tohoto lékaře také podat stížnost, jejímž následkem může být například pokuta nebo ztráta oprávnění k provozování lékařské činnosti. Více o stížnostech se můžete dočíst v našich často kladených otázkách.

Také se můžete rozhodnout pro změnu lékaře, tuto změnu můžete učinit jednou za tři měsíce a můžete si najít lékaře, který Vám vyhoví.

Vaše Férová nemocnice.

26.6.2013

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS