Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Nepovedená protéza u zubaře

Dobrý den, jsem třetí den po vytržení dolního chrupu. Byla mi ihned nasazena provizorní protéza, kterou jsem si zaplatila jako nadstandard. Bohužel se nepovedla a způsobila mi v ústech kromě otlaků po celém oblouku i puchýře. I když se snažím bolest překonat a poctivě jsem se řídila radou pana doktora protézu nevyndavat, dostala jsem se do situace, že už nasadit nelze (tedy pokud si nechci způsobit další bolestivé poranění). Ráda bych věděla jaký je v tomto případě standardní postup a co mohu udělat, abych se dočkala nějaké nápravy. Čekají mě čtyři měsíce hojení a do této doby nemohu být bez zubů. Je to pro mne veký problém, bolestivý a estetický. Na co mám v tuto chvili nárok? Moc děkuj za odpověď.

Myš

Odpověď:

Dobrý den,

v případě zhotovení zubní protézy se jedná o smlouvu o zhotovení věci na zakázku, kterou jste s lékařem uzavřela, byť i ústně. Spíše než v roli zdravotníka je tentokrát tedy zubař v postavení obchodníka, který vám zhotovil a prodal své zboží. Zákon vám v takovém případě dává šestiměsíční záruční dobu, kterou vám lékař bez vašeho souhlasu nemůže nijak odepřít nebo zkrátit. To znamená, že máte nárok na opravu protézy, pokud vám nesedí a způsobuje problémy. Lékař ji musí provést bezplatně a bez zbytečného odkladu. Pokud by se jednalo o vadu, kterou by nebylo možné odstránit, máte dokonce nárok na vrácení peněz. Doporučujeme se však v první řadě dohodnout s lékařem na opravě. 

Při uplatnění této záruky si o něm od zubaře vyžádejte písemné potvrzení, aby nebylo možné zbochybnit, že jste protézu reklamovala včas. Pokud byste měla s vyřizováním reklamace problémy, doporučujeme se obrátit na Sdružení ochrany spotřebitelů, do kterého kompetencí spadají i takovéto případy. Na lékaře je možné podat i stížnost (zejména k České stomatologické komoře), upozorňujeme však, že tato může být směrována na jeho odborný postup, což je ve vašem případě obtížné prokázat a skutečně se jedná spíše o problém občanskoprávní. I úspěšné prošetření stížnosti vám navíc nezaručí nápravu či odškodnění, jelikož tímto způsobem lze pouze vyvodit disciplinární důsledky vůči samotnému lékaři.

Považujete-li otlaky a pochýře způsobené nezdařenou protézou za závažnou škodu na vašem zdraví, můžete rovněž zvážit i možnost žalovat lékaře a požadovat kompenzaci, příp. se pokusit o vyrovnání mimosoudní (více o soudním i mimosoudním řešení sporu naleznete na našich stránkách), v každém případě pro vás už bude velice vhodná právní pomoc advokáta. Upozorňujeme však, že toto by měla být i vzhledem na závažnost vašeho problému skutečně poslední možnost a doporučujeme využít především ostatních výše zmiňovaných práv. 

Nebojte ve vztahu se zubařem uplatňovat své nároky. Často se totiž stává, že lékař ustoupí a je mnohem vstřícnější, když vidí, že pacient svá práva zná a umí je uplatnit.

Vaše Férová nemocnice

27.9.2011

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS