Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Neochota lékaře

Zaměstnavatel nám určil lékařku, ke které musíme chodit na pravidelné preventivní prohlídky jednou za rok. Může lékařka odmítnout vykonat prohlídku v ordinačních hodinách, kdy jsem byla v čekárně jediný pacient, jenom z toho důvodu, že jsem nebyla objednaná? Předtím jsem se nikdy neobjednávala a nikdo nás v práci neinformoval, že se máme objednat.

Jarka

Odpověď:

Dobrý den,

děkujeme za projevenou důvěru a za dotaz zaslaný do naší poradny. Zabývali jsme se Vaším případem a na následujících řádcích se pokusím odpovědět na Vaše otázky.

Zákon o zdravotních službách jasně vymezuje důvody, ze kterých může lékař pacienta odmítnout vyšetřit či převzít do péče. Pokud žádná z níže uvedených situací nenastane, je lékař povinen pacienta přijmout.

  • Zvolený lékař nemá smlouvu s Vaší zdravotní pojišťovnou – v takovém případě Vás může buď rovnou odmítnout nebo Vám nabídnout vyšetření za přímou úhradu.
  • Vaším přijetím by bylo „překročeno únosné pracovní zatížení“ lékaře – to záleží na posouzení samotného lékaře a v případě Vašich pochybností o skutečné pracovní vytíženosti lékaře můžete nechat postup lékaře prověřit svou zdravotní pojišťovnu.
  • V případě praktického lékaře také pro přílišnou vzdálenost ordinace od místa Vašeho bydliště (zejména pro nemožnost zajištění řádné návštěvní služby).

Výše uvedené důvody se za žádných okolností neuplatní v případě tzv. nutné a neodkladné péče.

Z výše uvedených bodů vyplývá, že lékař neměl důvod a tedy z právního hlediska nemůže odmítnout prohlídku v ordinačních hodinách. Pacient není povinen se dopředu objednat, objednání pacienti mají ale přednost před neobjednanými pacienty.

V tomto případě bych Vám doporučila nejdřív osobně informovat lékaře o tom, že postupoval nesprávně a vyžadovat od něho přijetí. Pokud by Vás opakovaně odmítl, můžete podat stížnost.

Podmínky, za kterých se stížnost podává, a postup, kterým se to dělá najdete zde.

Vaše Férová nemocnice

 

15.11.2012

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS