Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Nárok na odškodnění

Dobrý den, jsem po operaci štítné žlázy a nefunguje mi jedna hlasivka, chraptím a při mluvení se zadýchávám. Při operaci prý k porušení hlasivky nedošlo, stalo se mi to prý při zavedení hadice do krku při narkoze. Je možné požadovat nějaké odškodnění?

nemám

Odpověď:

Dobrý den,

Podobný dotaz jsme zodpovídali zde. V něm byste měla najít odpovědi na vaši otázku.

Pro shrnutí:

Odpovědnost nemocnice je dána, pokud při poskytování zdravotní péče došlo k pochybení (zákrok nebyl proveden v souladu se současnými profesními standardy, nebo nebyl indikován, nebyly pro něj splněny podmínky, příp. nebyl proveden technicky správně) a pacientovi tímto konkrétním pochybením byla způsobena škoda. V případě, kdy však škoda vznikla použitím přístroje nebo jiné věci, nese ze zákona zdravotnického zařízení odpovědnost za škodu, i když nikdo ze zaměstnanců neporušil žádnou svou povinnost.

V tomto případě by bylo vhodné nejprve se pokusit  o mimosoudní řešení sporu, a to buď přímo oslovením a vyjednáváním s nemocnicí, nebo za účasti třetí osoby - mediátora - prostředníka, který je nestrannou a nezaujatou osobou, a docílit optimálního řešení problému přijatelného pro obě strany. Na zdravotnické zařízení je potřeba adresovat žádost o mimosoudní vyrovnání, ke kterému je nejlepší připojit přesný popis pochybení lékaře, vyjádření nezávislých lékařů, popř. zvážit i pořízení znaleckého posudku. Co se výše náhrady škody týče, za lékařské pochybení můžete žádat náklady spojené s léčením, ztrátu výdělku, bolest a ztížení společenského uplatnění. Více informací o podávání stížností naleznete zde.

Pokud toto řešení nebude úspěšné, pak je zde možnost obrátit se na soud. Je ale třeba mít na paměti promlčecí lhůtunárok můžete u soudu úspěšně uplatnit do 2 let. Doporučujeme však konzultovat postup s advokátem, který má zkušenosti se zdravotnickým právem. Poradí Vám, jak postupovat dál a případně jakou žalobu podat. Takového advokáta v blízkosti Vašeho bydliště naleznete například na stránkách České advokátní komory.

Vaše Férová nemocnice

17.10.2011

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS