Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Náhrada škody za zanedbanou lékařskou péči

Dobrý den, jen jsem se chtěla zeptat. 10 let chodím s celou rodinou k zubařce pravidelně 2 x do roka. Po 10 letech jsem teď od ní odešla jelikož: v květnu 2012 mi léčila šestku nahoře, v červenci 2012 mi dávala korunku na zub šestku dole. Upozorňuji, že jsem ji říkala, že mě zub pobolívá a chci na rentgen, řekla, že to je zbytečný, že je zub vyléčený.Jelikož mě za měsíc bolely oba zuby a na dovolené na Slovensku jsem 2 navštívila pohotovost a dovolenou předčasně ukončila, tak jsem se k paní zubařce se už nevrátila, protože ji nevěřím. Nový pan zubař oba zuby v září 2012 vytrhl.Na rentgenu mi zjistil dalších snad 20 kazů pod všemi plombami.Minulý týden mému synu musel nový pan zubař taky šestku nahoře vyvrtat, vyčistit kanálky a řekl, že má napůl odumřelé nervy.Podotýkám, že syn paní doktorce v květnu 2012 říkal, že ho zub bolí, prý to nic nění, jen má zánět dásní. I u syna, kterému je 18 let, objevil minimálně 15 kazů a jen 5 zubů zdravých, což je neuvěřitelné. A to mě čekaj ještě komplexní prohlídku dalšího syna a dcery u nového pana zubaře.Nevěřím, že taková hrůza v se v puse vytvoří po půl roce.A jen konstatuji, že za celých 10 let jsme nikdo z nás na rentgenu nebyly. Prosím o Váš názor a radu, protože mě to již stálo moc peněz a ještě minimálně 30 tisíc, jak říkal nový pan zubař, stát bude.A jelikož syn má v lednu taky 18let, tak placení bude ažaž. Kde se domáhat finančního odškodnění, protože zuby nám nikdo nevrátí a věřte, jsem opravdu z paní zubařky zklamaná. Děkuji

combak

Odpověď:

Dobrý den,

nejprve byste si měla vyžádat zdravotnickou dokumentaci, kterou je vhodné nejlépe konzultovat s odborníkem, s lékařem, kterému důvěřujete. Ten posoudí, zda došlo či mohlo dojít k pochybení ze strany lékařů, a nastíní Vám, nakolik je reálná šance domoci se odškodnění a prokázat případné pochybení a jakou částku jako odškodné žádat.

Pro případ, že byste se chtěla domáhat finančního odškodnění, doporučujeme vám váš případ konzultovat také s advokátem, kterého si můžete vybrat ze seznamu zde nebo zde. Ten se nejprve pokusí o mimosoudní řešení sporu, tzn. se s lékařkou, příp. jejím zaměstnavatelem pokusí domluvit, zpravidla je také vyzve k náhradě škody. Škodu v takových případech je nutné přesně vyčíslit a prokázat. Je také vhodné nárok na náhradu škody uplatnit ve dvouleté promlčecí lhůtě, která počíná běžet od doby, kdy jste se dozvěděla o škodě a o tom, kdo za ni odpovídá.

Mimosoudní řešení

Můžete rovněž využít mediátora. O mimosoudní vyjednávání se můžete pokusit buď sama, nebo s pomocí advokáta, který se specializuje na medicínské právo a který Vám rovněž pomůže odhadnout šance na úspěch. Zastoupení advokátem má pro Vás výhodu v tom, že jednání bude na odborné úrovni a lze očekávat, že i přístup ze strany zubní lékařky bude uvážlivější.

Pokud chcete jednat sama, můžete žádost o mimosoudní finanční vyrovnání formulovat prostřednictvím dopisu (nejlépe zaslaného doporučeně), ve kterém vylíčíte všechny rozhodné skutečnosti, které ke škodě vedly, odůvodníte rozsah požadovaného odškodnění a případně přiložíte důkazy Vašich tvrzení.

Vzorovou právní formu k takové žádosti k dispozici nemáme, jedná se o dopis, který je v každém jednotlivém případě potřeba odlišně naformulovat. Může se jednat i o formu stížnosti s požadavkem na finanční vyrovnání.

Soudní řešení

Nebude-li tento postup úspěšný, pak se můžete náhrady škody domáhat prostřednictvím soudu. K soudnímu řešení sporů více informací zde. Pokud soud rozhodne ve váš prospěch, bude vám rovněž přiznána náhrada nákladů soudního řízení. Zde však rozhodně doporučujeme nechat se zastupovat advokátem, jinak se může stát, že kvůli formální chybě nebo neznalosti právní úpravy ztratíte možnost vymoci svůj nárok.

Stížnost

Pokud se domníváte, že při postupu Vaší zubařky došlo k pochybení, v jehož důsledku Vám nebo Vašemu synovi vznikly zdravotní komplace a následná škoda na zdraví, je možné podat stížnost (např. k České lékařské komoře). Stížností se však nelze domáhat náhrady škody. K tomu slouží jiné prostředky, o nich bude řeč dále. Stížnost lze podat

-    vedoucímu zdravotnického zařízení Vaší lékařky, může jít o ředitele nemocnice, ve které pracuje,
-    zřizovateli zdravotnického zařízení, což bývá obvykle krajský úřad, nebo v případě fakultních nemocnic

a nebo České lékařské komoře, a to jako stížnost na postup konkrétního lékaře.

Vaše Férová nemocnice

11.12.2012

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS