Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Komplikace po zákroku u zubaře

Dobrý den,
minulý týden jsem na doporučení své zubní lékařky podstoupila banální zákrok - odstranění uzdičky horního rtu, který měl přispět ke zlepšení stavu dásní. Zvolila jsem si laser, coby neinvazivní, bezbolestnou metodu. Za zákrok jsem zaplatila 700 Kč. Týden po zákroku se při kontrole zjistilo, že jeho efekt byl naprosto opačný - dáseň díky příliš hlubokému řezu ustoupila u jednoho z předních zubů natolik, že již nedoroste. Zub je zcela odkrytý, bolí a vizuálně vypadá hrozně (na žádnou z uvedených komplikací jsem nebyla předem upozorněna, coby na možné riziko zákroku). Nápravu by mohl sjednat tzv. pojivový štěp - tedy další, bolestivý a placený zákrok. Chtěla bych se zeptat, jestli mám v tomto případě nárok na to, aby byla náprava provedena zadarmo? Je možné požadovat i vrácení peněz za předchozí zákrok? Děkuji za odpověď.

kaluvka

Odpověď:

Dobrý den,

to, zda byl nebo nebyl dodržen správný lékařský postup, nedokážeme jako právníci posoudit. V naší poradně nepracuje žádný lékař.

Jmse však schopni seznámit Vás s tím, nač máte práva. Máte právo na to, aby Vás lékařka náležitě poučila o navrhované léčbě, ale také aby Vás informovala o alternativách, tedy o jiných možných řešeních Vašeho problému. Máte právo na odbornou a kvalitní péči v souladu s příslušnými profesními povinnostmi a standardy. Také máte jako spotřebitelka právo reklamovat stomatologický zákrok, a to do 6 měsíců od jeho provedení. I po uplynutí této lhůty může uplatňovat odpovědnost za škodu na zdraví či jinou způsobenou škodu.

Co se týče náhrady škody, nejprve byste si měla vyžádat zdravotnickou dokumentaci, kterou je vhodné nejlépe konzultovat s odborníkem (nezávislý lékař, soudní znalec). Ten posoudí, zda došlo či mohlo dojít k pochybení ze strany lékařů, a nastíní Vám, nakolik je reálná šance domoci se odškodnění a prokázat případné pochybení a jakou částku jako odškodné žádat. V některých případech, kdy sice lékař technicky nepochybil, ale zdravotní komplikace jsou následkem rizika spojeného s léčebným postupem, je možné dovodit odpovědnost lékaře, pokud pacient nebyl o tomto riziku náležitě předem informován. Pokud nebude možné dosáhnout mimosoudního odškodnění, lékař neuzná Vaše nároky, Vy však budete nadále přesvědčena, že skutečně pochybil, zůstává Vám možnost se obrátit s žalobou na soud. Zde však rozhodně doporučujeme nechat se zastupovat advokátem. Je nutné si dát pozor na promlčecí lhůtu, která je u škod na zdraví dvouletá a začne běžet ve chvíli, kdy se dozvíte o škodě a o tom, kdo za ni odpovídá. Po uplynutí této lhůty totiž nelze nárok u soudu s úspěchem vymáhat.

Vaše Férová nemocnice

10.9.2012

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS