Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Je možné reklamovat plombu?

Dobrý den, před 3 měsíci jsem byla na preventivní prohlídce u své zubařky, našla v pětce kaz (nikdy jsem si ho předtím nevšimla) a později vyvrtala. Za bílou plombu jsem zaplatila 800 Kč. Zub ovšem od té doby začal být citlivý. Při jídle a pití radši koušu na druhou stranu. Na druhé straně mám ovšem nevyklubanou osmičku, které to nesvědčí, protože tam často uvízne zbytek jídla a pak se dáseň rozbolí. Svou zubařku jsem kontaktovala a ptala se na svůj problém se vzniklou citlivostí zubu. Ta ovšem pouze konstatovala, že formou reklamace toto nelze řešit, jelikož se reklamace vztahuje pouze na plomby vypadlé. Že zub může samozřejmě znovu vyvrtat, ale budu muset plombu znovu zaplatit. Přijde mi ovšem absurdní platit za bílou plombu dohromady 1600 Kč, aniž bych měla záruku, že už to bude lepší. Mohu se zeptat, zda má zubařka mluví skutečně pravdu, že se na tyto problémy reklamace nevztahují? Děkuji

Odpověď:

Dobrý den,

ve Vašem případě došlo k uzavření smlouvy o zhotovení věci na zakázku, která se řídí ustanovením občanského zákoníku (§ 644 a následující). Zhotovitel – tedy zubař – odpovídá za vady, jež měla věc (nový zub) při převzetí a také odpovídá za vady, které se vyskytnou v záruční době. Zhotovitel odpovídá za vady provedené zakázky, jejichž příčinou je vadnost materiálu dodaného objednatelem či nevhodnost jeho pokynů, jestliže objednatele na vadnost materiálu či nevhodnost jeho pokynů neupozornil. Záruční doba je šest měsíců a v této době musíte své právo z odpovědnosti za vady u zubaře uplatnit. Pokud lze vadu odstranit, pak máte nárok na její bezplatné odstranění bez zbytečného odkladu.

Ve vašem případě to tedy znamená, že rozhodně můžete uplatnit reklamaci vadné plomby. Přestože vám plomba nevypadla, zubař odpovídá za kvalitu vlastností jeho díla. Plomba zjevně neměla vlastnosti „objednatelem při zakázce vymíněné,” tedy odpovídající vašim požadavkům. Zubař si nemůže nárokovat žádné náklady na opravu. Bude-li vada neodstranitelná,  pak můžete smlouvu zrušit (od smlouvy odstoupit) a zubař Vám vrátí peníze. Záleží na Vaší domluvě se zubařem, které řešení zvolíte.

Jelikož se Vám vada projevila po 3 měsících, tak lhůtu nejspíše stihnete. Zubař je povinen Vám vydat potvrzení o tom, kdy jste svoje právo uplatnila, jakož i o případném provedení opravy.

Vaše Férová nemocnice

14.6.2010

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS