Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Dělá to snad zubařka schválně?

Dobrý den. Chtěla bych se zeptat, co mohu dělat v tomto případě. Moje zubařka mi v r. 2009 plombovala zub. V tu dobu jsem chodila na kontroly často, neboť jsem byla těhotná. Při další kontrole mi vedle té plomby objevila kaz. Domluvily jsme si termín, ale v ordinaci byl za mudr. záskok. Lékař uznal, že paní dr. tento kaz musela vidět a zub mi opravil jako reklamaci. Už tenkrát se mi to nelíbilo. Nyní, před měsícem jsem byla na preventivní prohlídce a zároveň jsem byla s mudr. dohodnuta, že mi udělá jeden krček. Kazy žádné. Zub mi však začal bolet a je citlivý. Dnes jsem paní zubařku navštívila a ona mi sdělila, že je tam kaz. Jsem přesvědčena o tom, že ten kaz tam byl už před měsícem a že o něm musela vědět. Zvlášť, když mi na tom zubu dělala krček. Paní dr. účtuje za zub, ne za plochu. Domnívám se, že toto počínání je úmyslné. Ale nechápu, proč by to měly odnášet mé zuby a má peněženka. Zvlášť když mám jen rodičovský příspěvek a opravdu nemám na to, abych každý měsíc platila za opravy na stejném zubu. Prosím poraďte mi, co mám dělat. Paní doktorce už nevěřím. Myslím, že by bylo vhodné, kdyby kaz uznala jako reklamaci.

Mirka

Odpověď:

Dobrý den,

nevíme, z jakého důvodu by lékařka zamlčela výskyt kazu, jelikož při jeho odstranění by se jednalo o jiný úkon než při ošetření krčku a tudíž by si lékařka stejně naúčtovala oba dva úkony. Pokud však máte podezření, že lékařka skutečně zamlčela existenci kazu, pak bychom vám nejdříve doporučovali projednat celou záležitost s lékařkou osobně. Jako pacientka máte právo na odbornou a kvalitní péči v souladu s příslušnými profesními povinnostmi a standardy. Pokud opravdu zubařka zamlčuje informace o vašem zdravotním stavu (neoznámí vám, že máte kaz, popř. jiné zdravotní problémy), dopouští se prohřešku nejen proti lékařské etice, ale i zákonu. V takovém případě byste mohla požadovat náhradu za škodu, kterou vám svým jednáním (resp. nekonáním) způsobila (zhoršení zdravotního stavu, bolestné, zbytečné výdaje za ošetření navíc...). Pokud však lékařka odmítne nahradit škodu, která vám vznikla, tak jedinou cestou bude podání občanskoprávní žaloby, což je velmi náročné. Bližší informace o soudním řešení problému naleznete zde.

Kaz vám zubařka nemůže uznat jako reklamaci. Reklamaci můžete uplatnit, pokud se vyskytnou nějaké vady na poskytnutých službách, v tomto případě však ani nedošlo k poskytnutí služby.

Můžete taktéž zvážit podání stížnosti k České stomatologické komoře. Podrobnější informace o podávání stížností naleznete zde.

V případě, že vyvstane rozpor mezi lékařem a pacientem a dojde tím k narušení vzájemné důvěry, doporučujeme rovněž zvážit změnu zubařky.

Vaše Férová nemocnice

13.4.2011

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS