Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Chybný postup lékaře v nemocnici

Dobrý den, prosím o radu. Otec měl infarkt a byl uveden do umělého spánku na 12 týdnů. Po probrání už nijak nekomunikoval, nemohl mluvit, měl nějakou tracheoskomi hadičku v krku. Byl téměř nehybný a asi 3 dny před jeho smrtí mě informovali v nemocnici, že mu začali podávat morfium. Prvně injekčně a pak kontinuálně. Myslím, že o podávání morfia jsem měl být informovám, že s tím souhlasím. Nebo je to na lékařích? Dále se domnívám, že díky podávání morfia mu ultumovali dýchání, a tím napomohli jeho smrti. Je to tak? Pokud ano, co se s tím dá dělat? Myslím tím žalobu na lékaře a tak. Děkuji. 

Odpověď:

Dobrý den, 

případ Vašeho otce bohužel nedokážeme posoudit ze zdravotního hlediska. Pokud však máte podezření, že postup ošetřujících lékařů nebyl správný, doporučujeme Vám si nechat udělat revizní posudek od jiného lékaře a na základě jeho vyjádření můžete zahájit další kroky. 

Nejprve si tedy opatřete jeho zdravotní dokumentaci, na jejíž kopii máte právo dle § 33 odst. 4 zákona o zdravotních službách. V případě, že lékař na základě zdravotní dokumentace dojde k názoru, že ošetřující lékaři skutečně pochybili nebo nějak lékařskou péči zanedbali, máte několik možností, jak se bránit.

První možností je podání stížnosti na ošetřující lékaře nebo nemocnici. Stížnost je upravena v § 93 a násl. zákona o zdravotnických službách a podává se poskytovateli, proti kterému směřuje tedy např. lékaři nebo řediteli nemocnice. Poskytovatel má pak povinnost tuto stížnost vyřídit do 30 dnů od jejího obdržení (tato lhůta může být prodloužena o dalších 30 dnů).  Stížnost nesmí být anonymní a je třeba, aby obsahovala dostatek informací k posouzení Vašeho případu. Pokud byste nesouhlasil s tím, jak byla Vaše stížnost vyřízena, máte možnost ji znovu podat ke správnímu orgánu. Ten má pak povinnost ji vyřídit 

- do 30 dnů ode dne jejího obdržení (může být prodlouženo o dalších 30 dnů)

- do 90 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislého odborníka (může být prodlouženo o 60 dnů)

- do 120 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislou odbornou komisi (může být prodlouženo o 60 dnů)

Více informací o podávání stížností naleznete zde.

Další možností je domáhat se náhrady nemajetkové újmy žalobou podle občanského zákoníku. Nárok na odškodnění újmy musíte uplatnit do tří let od okamžiku, kdy jste se o újmě dozvěděl, tedy od chvíle, kdy jste se dozvěděl o chybém postupu lékařů. V takovém případě Vám doporučujeme obrátit se na advokáta, který Vám pomůže s formulací žaloby i v řízení před soudem. 

S pozdravem

Vaše Férová nemocnice

21.9.2018

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS