Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Stížnost na lékaře

Dobrý den, v říjnu jsem byl na operaci kolene, při které mně bylo vyjmuto cizí těleso z kolene, ale při šití se operatérovi zlomila jehla, která mi v koleně byla ponechána. Při pozdějším vyšetření CT se zjistilo, že se jehla dostala až do podkolení, kde zůstala v cévním svazku, takže jsem se musel podrobit další náročné operaci, při které byla jehla vyjmuta. Nyní se podrobuji rehabilitaci, ale chození mně dělá problém. Děkuji za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den,

pokud se domníváte, že došlo k pochybení při operaci, můžete si samozřejmě stěžovat. Nejlepší je však pokusit se vyřešit problém dohodou přímo s dotyčným lékařem či jeho nadřízeným.

Pokud to nejde nebo to k ničemu nevede, lze stížnost podat:
-    vedoucímu zdravotnického zařízení, což bude zřejmě ředitel nemocnice,
-    zřizovateli zdravotnického zařízení, což bývá obvykle krajský úřad, nebo v případě fakultních nemocnic Ministerstvo zdravotnictví; pokud se jedná o nestátní zařízení, potom orgánu státní správy, který zdravotnické zařízení registroval (krajské úřady, Magistrát hlavního města Prahy),
-    České lékařské komoře, kde si můžete stěžovat na konkrétního lékaře.

Uvedené stížnosti je možné kombinovat. Různé stížnosti se od sebe samozřejmě liší. Bližší informace naleznete v našem manuálu Jak být pacientem v České republice a zachovat si důstojnost v kapitole Právní prostředky k ochraně pacienta, část Stížnosti.

Žádná stížnost však nesmí být anonymní. Každá by měla obsahovat dostatek informací pro její vyřízení příslušným orgánem. Jedná-li se o složitější situaci, je často vhodné nejprve si vyžádat kopii zdravotnické dokumentace a poradit se s odborníkem.

Vzory stížností naleznete na našich stránkách Férové nemocnice.

Pokud by s lékařem nebyla možná žádná dohoda a nebyl byste spokojen ani s vyřízením stížnosti, příp. pokud požaduje náhradu škody, můžete celou záležitost řešit soudní cestou.

V takovém případě lze podat občanskoprávní žalobu. A to buď žalobu o náhradu škody nebo žalobu na ochranu osobnosti. V tomto případě doporučujeme věc předem konzultovat s advokátem, který se v problematice zdravotnického práva vyzná. Řízení před soudem je obvykle složité a nákladné. Bližší informace o soudním řízení naleznete též na našich stránkách.

Vaše Férová nemocnice

27.1.2010

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS