Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Reklamace vypadlé korunky
Ráda bych se dozvěděla, jak postupovat v případě, kdy mám udělaný nový zub - tzn. korunku, čep atd., za který jsem zaplatila dost peněz. A teď po měsíci mi korunka vypadla. Co dělat v tomto případě? Reklamovat ? Děkuji.
Odpověď:
Odpověď platná k roku 2017
Dobrý den,
ve Vašem případě došlo k uzavření smlouvy o zhotovení věci na zakázku, které se řídí ustanovením občanského zákoníku (§ 644 a následující). Zhotovitel – tedy zubař – odpovídá za vady, jež měla věc (nový zub) při převzetí a také odpovídá za vady, které se vyskytnou v záruční době. Zhotovitel odpovídá za vady provedené zakázky, jejichž příčinou je vadnost materiálu dodaného objednatelem či nevhodnost jeho pokynů, jestliže objednatele na vadnost materiálu či nevhodnost jeho pokynů neupozornil.
Záruční doba je šest měsíců a v této době musíte své právo z odpovědnosti za vady u zubaře uplatnit. Jelikož se Vám vada projevila po měsíci tuto lhůtu nejspíše stihnete. Zubař je povinen Vám vydat potvrzení o tom, kdy jste svoje právo uplatnila, jakož i o případném provedení opravy.
Pokud lze vadu odstranit, pak máte nárok na její bezplatné odstranění bez zbytečného odkladu. Zubař si nemůže nárokovat žádné náklady na opravu. Bude-li vada neodstranitelná, pak můžete smlouvu zrušit (od smlouvy odstoupit) a zubař Vám vrátí peníze. Záleží Vaší domluvě se zubařem, které řešení zvolíte.
Vaše Férová nemocnice
Odpověď platná k roku 2009
Dobrý den,
Ve Vašem případě došlo k uzavření smlouvy o zhotovení věci na zakázku, které se řídí ustanovením občanského zákoníku (§ 644 a následující). Zhotovitel – tedy zubař – odpovídá za vady, jež měla věc (nový zub) při převzetí a také odpovídá za vady, které se vyskytnou v záruční době. Zhotovitel odpovídá za vady provedené zakázky, jejichž příčinou je vadnost materiálu dodaného objednatelem či nevhodnost jeho pokynů, jestliže objednatele na vadnost materiálu či nevhodnost jeho pokynů neupozornil.
Záruční doba je šest měsíců a v této době musíte své právo z odpovědnosti za vady u zubaře uplatnit. Jelikož se Vám vada projevila po měsíci tuto lhůtu nejspíše stihnete. Zubař je povinen Vám vydat potvrzení o tom, kdy jste svoje právo uplatnila, jakož i o případném provedení opravy.
Pokud lze vadu odstranit, pak máte nárok na její bezplatné odstranění bez zbytečného odkladu. Zubař si nemůže nárokovat žádné náklady na opravu. Bude-li vada neodstranitelná, pak můžete smlouvu zrušit (od smlouvy odstoupit) a zubař Vám vrátí peníze. Záleží Vaší domluvě se zubařem, které řešení zvolíte.
Vaše Férová nemocnice
23.3.2009