Právní poradna pro pacienty
dotaz do poradny můžete vložit zdeDotaz:
Reklamace třikrát vypadlé zubní náhrady
Dobrý den, již potřetí mi vypadl zub i s čepem od zubní lékařky, mam nárok na vrácení peněz a do kolika dnů? Předem dekuji za odpověď.
Odpověď:
Dobrý den,
při zhotovení zubní náhrady se jedná o zhotovení věci na zakázku. V případě, že se objeví vady, máte právo v reklamační lhůtě 6 měsíců od „převzetí věci“ (ve Vašem případě od připevnění zubu) náhradu reklamovat u Vašeho zubního lékaře, což jste už zřejmě dvakrát udělala. V takovém případě máte právo na bezplatné odstranění vady a zubní lékař je povinen vadu odstranit bez zbytečného odkladu. Lékař je povinen Vám vydat potvrzení o reklamace, o provedení opravy a době jejího trvání.
V případě, že Vám náhrada vypadla opakovaně, jde o vadu odstranitelnou (náhradu lze připevnit zpátky), nicméně takovou, která se i po opravě opětovně vyskytuje (alespoň po dvou předchozích opravách) a Vy proto nemůžete „věc řádně užívat“. Máte tedy právo na odstoupení od smlouvy. To znamená, že Vy vrátíte náhradu a zubní lékař Vám vrátí celou zaplacenou částku. Musíte však reklamovat Vaši náhradu do 6 měsíců od „převzetí věci“ - viz výše. Do záruční doby se však nepočítá doba od uplatnění práva z odpovědnosti za vady (od reklamace) až do doby, kdy byl spotřebitel po skončení opravy povinen věc převzít.
Technicky by Vám měl zubař vrátit peníze ve chvíli, kdy rušíte smlouvu a vracíte mu náhradu. Vy se pak můžete rozhodnout, zda si necháte novou zubní náhradu zhotovit u stejného zubaře na základě nové smlouvy, nebo zda změníte i zubního lékaře.
Více o reklamaci a souvisejících otázkách se dozvíte v již zodpovězených dotazech: Nesprávně vyhotovený můstek, Reklamace vypadlé korunky, Reklamace rovnátek, Reklamace u zubaře.
Vaše Férová nemocnice
4.8.2009