Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Nesprávně vyhotovený můstek

Dobrý den, chci se zeptat, jestli je zákonem stanovená lhůta pro výrobu keramického můstku. Do kolika dní by měla laboratoř vyrobit můstek? Čekala jsem na něj 3 měsíce a laboratoř nevyrobila keramický můstek, ale obyčejný s kovem. Neinformovala o tom mého zubního lékaře a mě taky ne. Vrátila jsem jim ho s tím, ať vyrobí, co jsem si objednala. Stál cca 16 000 Kč. Nejsem spokojená ani s mým zubním lékařem, nemá na mě čas a zas čekám, až si ho udělá a udělá mi nové otisky. Jsem 4 měsíce s obroušenými zuby.  Uvažuju, že změním lékaře. Mám nárok na vrácení peněz z laboratoře? Jak postupovat? Za odpověď děkuju.

Odpověď:

Dobrý den,

lhůta pro výrobu můstku není stanovena zákonem, ale je obsahem smlouvy mezi lékařem a zubní laboratoří, která pro pacienta můstek zhotovuje. Pokud byl můstek, jakožto věc zhotovená na zakázku, vyroben vadně, je možné jej u lékaře reklamovat. Lékař za správné zhotovení ručí a není podstatné, zda byl můstek chybně zhotoven vinou jeho nebo laboratoře. Záruční doba je šest měsíců a začne běžet ode dne převzetí věci, nebo ode dne, kdy měla být věc převzata. Podle toho, co píšete, jste tedy uplatnila reklamaci, nechala jste můstek poslat zpět do laboratoře a požadovala nové zhotovení můstku.

Obecně pokud vadu není možné odstranit a je nutné vyhotovit kompletně nový můstek:

  • máte právo na zrušení smlouvy a vrácení peněz,
  • můžete se ale s lékařem dohodnout na novém vyhotovení můstku (jak jste patrně učinila).

Reklamací Vám vzniká nárok na zhotovení nového můstku zdarma. Vzhledem k tomu, že jste již požádala o nové vyhotovení můstku a laboratoř na něm pravděpodobně začala pracovat, nemůžete už požadovat peníze zpět. To jste mohla učinit hned při reklamaci. Teď by bylo nutné se domluvit s lékařem a laboratoří, zda přistoupí na vrácení peněz (pokud například na novém můstku ještě nezačali pracovat).

Pokud by byla vada odstranitelná, měla byste právo na bezplatné odstranění vady, ale nemůžete ihned žádat vrácení peněz. Peníze by bylo možné požadovat až v případě, že by se vada vyskytla po opravě znovu nebo by věc měla větší počet vad.

Více se můžete dočíst v podobných zodpovězených dotazech.

Pokud jde o změnu Vašeho lékaře, máte právo, pokud nejste se svým současným lékařem spokojena, si zvolit nového lékaře jednou za 3 měsíce. Avšak pokud jste se již domluvila s lékařem na novém vyhotovení můstku, měla byste mu umožnit, aby Vám podle dohody můstek připevnil.

Více o zárukách na výrobky zhotovené v zubní laboratoři a právních vztazích mezi pacientem, lékařem a laboratoří  se dozvíte na stránkách Unie zubních techniků.

Vaše Férová nemocnice

6.7.2009

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS