Expodum
Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Poplatek za vydání lístku na peníze

Dobrý den, je možné, aby praktický lékař vybíral poplatek za vydání tzv. lístku na peníze? Nikdy jsem za to u žádného lékaře neplatila, ale teď jsem přešla k nové PL a sestra za to vybírá poplatek 20 Kč. Je nutné to platit? Není povinností lékařky vydat ho zdarma?

Děkuji

Hadice

Odpověď:

Dobrý den, 

regulační poplatky jsou upraveny v zákoně o veřejném zdravotním pojištění, konkrétně v § 16a a násl. V současné době se platí regulační poplatky pouze za poskytnutí lékařské pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubního lékařství, a to ve výši 90 Kč. Ostatní regulační poplatky již byly zrušeny. 

Váš lékař tedy nemá právo od Vás požadovat poplatek na vydání tzv. lístku na peníze, ale má povinnost Vám ho vydat zdarma. V případě, že by po Vás lékař nadále poplatky požadoval, můžete se proti takovému chybnému chování lékaře bránit stížností, případně lékaře nahlásit Vaší zdravotní pojišťovně. Stížnost je upravena v § 93 a násl. zákona o zdravotních službách. Podává se poskytovateli zdravotních služeb, tedy přímo lékaři nebo např. řediteli nemocnice a musí obsahovat dostatek informací pro její vyřízení, zároveň nesmí být podána anonymně. Poskytovatel je povinen ji vyřídit do 30 dnů ode dne jejího obdržení, ale tato lhůta může být prodloužena o dalších 30 dnů. Pokud nebudete souhlasit s vyřízením Vaší stížnosti, máte možnost ji podat znovu, a to ke správnímu orgánu. Ten ji posoudí a je povinen ji vyřídit 

- do 30 dnů ode dne jejího obdržení (může být prodlouženo o dalších 30 dnů)

- do 90 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislého odborníka (může být prodlouženo o dalších 60 dnů)

- do 120 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislou odbornou komisi (může být prodlouženo o dalších 60 dnů).

Více informací o podávání stížností se můžete dozvědět zde. 

S pozdravem 

Vaše Férová nemocnice

23.5.2018

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS