Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Je domov se zvl. režimem povinen informovat rodinu o změně zdravotního stavu a změně medikace

Moje maminka byla v ambulantní péči odborného pracoviště nemocnice v Brně s Alzheimerovou nemocí asi 7 let. Na podzim 2015 se její stav natolik zhoršil, že jsme ji převezli do jiné nemocnice v Brně, kde jí během cca 3 měsíců vyladili medikaci, aby se zbavila halucinací a obranných projevů. Nechtěla se nechat přebalit, převléct, nakrmit. Těchto projevů se při nasazené medikaci opravdu zbavila a po dobu, kdy byla v péči rodiny se projevy neobjevily. Umístili jsme ji do zařízení se speciálním režimem  s kompletní aktuální zdravotní dokumentací a zásobou léků. Můj otec se o ni vzorně 7 let staral a i v zařízení ji denně na několik hodin navštěvoval. Na žádost personálu jsme souhlasili se změnou praktického lékaře i psychiatra. Při první úvodní prohlídce jí nová psychiatrička okamžitě vysadila jeden lék a pozměnila i ostatní medikaci. Toto jsem zjistila zpětně ze záznamů zdravotní pojišťovny a výpisu podávaných léků. Během dvou měsíců se matčin stav natolik zhoršil, že nás kontaktoval personál, že o ni odmítají pečovat, protože se matka nechce nechat přebalit, převléct a nakrmit a objednali jí hospitalizaci. Psychiatrička odmítla kontakt s rodinou s odůvodněním, že je na horách, zařízení odmítlo nasadit zpět léčbu předepsanou psychiatrickou léčebnou. Maminku ve velmi dobrém tělesném stavu jsme odvezli do psychiatrické léčebny, kde zřejmě na infekci zemřela.

Dotaz – postupovala psychiatrička správně, když vysadila léky ordinované odborným pracovištěm?
Postupovalo zařízení správně, když rodinu o změně medikace a změně stavu klienta neinformovalo?

Eva

Odpověď:

Dobrý den,

jedním ze základních práv pacientů je dostatečná informovanost o jejich zdravotním stavu i o navržených zdravotních službách. Pacient by má tedy i právo souhlasit/ popřípadě nesouhlasit s navrženým zdravotním postupem. 

V případě Vaší maminky bylo rozhodujícím faktorem, zda byla/ či nebyla nějakým způsobem omezena na svéprávnosti (jedná se o způsobilost svým jednáním nabývat práva a zavazovat se k povinnostem). Pokud by totiž soudem byla ve své svéprávnosti omezena, byl jí zároveň určen i opatrovník (často se jedná například o rodinného příslušníka), který by za ni rozhodoval právě i při rozhodování o změně medikace.

Ovšem i pokud Vaše maminka na svéprávnosti omezena nebyla, je podstatným aspektem i aktuální zdravotní stav pacienta a na něj navazující možnost o své léčbě rozhodovat. V takovém případě je totiž nutný souhlas osoby, která je k tomu určena/ manžela/ jiné blízké osoby - viz. § 34 odstavec 7 zákona o zdravotních službách.

Pokud lékařka, bez jakékoliv konzultace s Vaší maminkou/ blízkou osobou/ opatrovníkem, změnila její medikaci, nejednalo se o zákonný postup a bylo zasaženo do jejích práv (a pravděpodobně i Vašich práv).

Ve většině případů také pacient při přijmu do zdravotnického zařízení podepisuje dokument, ve kterém uvádí, kterým osobám je možné podávat informace o jeho zdravotním stavu apod. předpokládáme tedy, že jste jako rodinní příslušníci nebyli vyloučeni. Jelikož jsou rodinní příslušníci obecně považováni za osoby pacientovi blízké, měli jste zajisté právo být také o její medikaci a zdravotním stavu informováni. Tyto informace se poskytují zpravidla na požádání, které jste učinili, ale v podstatě Vám nebylo vyhověno. 

Vzhledem k tomu, že se u Vaší maminky nejednalo o nutnost poskytnutí naléhavé lékařské péče (ve smyslu bezprostřední lékařské péče/ zákroku), neměla lékařka ze zákona nutnost zajistit náhradního poskytovatele zdravotních služeb - tedy jiného lékaře, který by jí v její nepřítomnosti musel v zařízení zastupovat. 

Blíže se můžete se zákonnou úpravou této oblasti seznámit například zde – konkrétněji v § 31 - § 34.

Jednou z možností, jak můžete v tomto případě dále postupovat, je podat oficiální stížnost (postup podání stížnosti).

Pokud byste měli zájem bránit se proti chování lékařky i zdravotnického zařízení soudní cestou, doporučujeme se obrátit na advokáta specializujícího se na zdravotnické právo. Doporučujeme advokátku Zuzanu Cindigliota, která spolupracuje s Ligou lidských práv a projektem Férová nemocnice. Nebo si vybrat advokáta ze seznamu České advokátní komory.

V závěru nám dovolte požádat Vás o vyplnění dotazníku, zjišťujícího Vaši spokojenost se službami Férové nemocnice. Dotazník naleznete zde. Číslo Vašeho dotazu je 6054. Vyplnění dotazníku Vám nezabere více jak pět minut, což představuje pouze zlomek času věnovaný vypracování odpovědi. Výsledky nám pomohou zlepšit naše služby.

Děkujeme za odpověď, a pokud budete mít další otázky, neváhejte se na nás opět obrátit.

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice

26.3.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS