Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Posudek o bolestném lékařka neodeslala

Dobrý den, prosím o radu. Měla jsem pracovní úraz. V zaměstnání jsem dostala žádost o bolestné, kterou jsem prý měla dát praktické lékařce. Ta nevěděla, co přesně do tiskopisu napsat, zda můj úraz před téměř 24 lety měl vliv na nynější pracovní úraz. Po ustálení stavu mě tedy poslala za ortopedem. Ten jí napsal zprávu a posléze spolu přede mnou i telefonovali, že tam má popsat to, co bylo popsáno na magnetické rezonanci. Lékařka dále řekla, že tiskopis pošle na pojišťovnu ke specialistovi, že ona si není jistá. Neřekla ani slovem, že si to mám nechat potvrdit jinde, za ortopedem mě poslala s žádostí o radu jak to napsat, ne s tiskopisem bolestného. "Klidem" se ovšem úraz nevyřešil, nakonec jsem stejně skončila po dalších měsících na dvou operacích kolen, po celý další půlrok jsem se průběžně poptávala v ordinaci lékařky i sestry, jestli už jí něco o tom bolestném specialisté pojišťovny poslali zpět. Až po dalším půl roce byl netknutý tiskopis s údivem lékařky "nalezený" v mé zdravotní dokumentaci, žádným lékařem ani specialistou nevyplněný. Lékařku jsem tedy požádala o okamžité vyplnění, v té době mi dal zaměstnavatel najevo, že jsem nesplnila svou povinnost bolestné si nechat napsat, tudíž nevyplácí ani rentu. Lékařka se mi vysmála s tím, že na to má čas až rok po mé žádosti a ať si jí klidně zažaluju, ona že na mě pošle své právníky. Takové jednání jsem věru nečekala, přešla jsem tedy k jinému praktickému lékaři. Na Vašich stránkách jsem se dočetla, že lékařce by ev. mohl hrozit i dost vysoký trest, ale zároveň, že bolestné píše lékař specialista. Prosím o radu, zda by byla možnost na liknavost a i způsob neetického chování lékařky, v zájmu budoucích podobných případů si stěžovat nebo byla naopak lékařka plně v právu. Podávala jsem už stížnost jejímu zaměstnavateli, ten mi odpověděl, že po pohovoru s ní se lékařka žádného přestupku nedopustila. Děkuji Vám mockrát za odpověď.

v10

Odpověď:

Dobrý den,

odškodnění bolesti se určuje podle bodového ohodnocení škody na zdraví, které se vymezuje v lékařském posudku. Vyhláškou ministerstva zdravotnictví je stanoveno, že lékařský posudek pro stanovení výše odškodnění bolesti při pracovním úrazu vydává ošetřující lékař, jakmile je možné zdravotní stav považovat za ustálený. Kdy je možné považovat zdravotní stav za stabilizovaný je u každého pacienta odlišné např. v závislosti na charakteru úrazu. Není tedy pevně stanovená zákonná lhůta, do které je lékař v těchto případech povinen posudek vydat.  Však v případě bolestného je nutné mít na paměti, že se jedná o nárok majetkové povahy, který se jako takový promlčuje a to do dvou let, přičemž lhůta počíná běžet ode dne, kdy se poškozená osoba dozvěděla o škodě a o tom, kdo je za ni odpovědný.

Dále tato vyhláška stanovuje, že posudek vydává ošetřující lékař, přesně tedy neurčuje, zda to má být praktický lékař, nebo specialista. Jelikož z vašeho dotazu nevyplývá, že byste se s vaším úrazem léčila u specialisty, mohla by tedy tento posudek vydat i praktická lékařka, u které byla podána žádost o jeho vydání. Dále je lékař (zdravotnický pracovník) povinen poskytovat zdravotní služby, ke kterým získal odbornou nebo specializovanou způsobilost, zdravotními službami se rozumí i posudková činnost, lékař má tedy na základě žádosti povinnost posudek vydat.

Vaše praktická lékařka tedy měla povinnost posudek vydat a měla by si také vyžádat podklady od specialistů a na jejich základě vypracovat za poplatek bodové zhodnocení. Při nesplnění této povinnosti ovšem není pro lékaře jiný postih než stížnost poskytovateli, proti kterému směřuje nebo České lékařské komoře. V dotazu uvádíte, že jste již stížnost zaměstnavateli podala a s jejím vyřízením nesouhlasíte, v tomto případě je zde možnost podat stížnost přímo příslušném správnímu orgánu, jenž udělil poskytovateli oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Jak podat stížnost najdete na našich stránkách.

Ve svém dotazu dále uvádíte, že Vám lékařka na vaši žádost o okamžité vyplnění posudku odpověděla, že na jeho vyplnění má až rok po podání žádosti. Tato jednoroční lhůta se uvádí u posudků za účelem stanovení výše odškodnění u ztížení společenského uplatnění, o což se ve Vašem případě nejednalo.

Dále se zmiňujete, že jste změnila praktického lékaře, pokud se Vám náhrady za bolest ještě nedostalo, podejte žádost o vystavení lékařského posudku za účelem stanovení výše odškodnění bolesti u svého nového praktického lékaře.

Vaše Férová nemocnice.

15.3.2013

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS