Expodum
Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Septoplastika nosní přepážky

Dobrý den. Před rokem mi dělali septoplastiku nosní přepážky. Již delší domu jsem měla bolesti hlavy v oblasti čela. Přestěhovala jsem se do Náchodu a šla jsem k doktorům tady, na což mi paní doktorka udělala rentgen dutin. Následně mě vyšetřila a řekla mi že tu přepážku mám pořád uhnutou do prava, i když operace podle pana primáře proběhla v pořádku. Bohužel teď jsou ale jiné skutečnosti. Jak to mám řešit? Děkuji.

 

Lucie

Odpověď:

Dobrý den,

vzniklou situaci můžete řešit více různými způsoby, doporučujeme Vám však začít podáním stížnosti, kterou můžete směřovat poskytovateli zdravotních služeb, proti kterému směřuje, tedy lékaři nebo vedoucímu zdravotnického zařízení (např. ředitel nemocnice).

Pokud osoba, která podala stížnost poskytovateli, s jejím vyřízením nesouhlasí, lze podat stížnost:

-       správnímu orgánu, který poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb

-       dle jiných právních předpisů než je zákon o zdravotních službách, tedy např. České lékařské komoře nebo České stomatologické komoře (pouze pokud se stížnost týká lékaře)

-       zdravotní pojišťovně, a to v otázkách týkajících se léčebného procesu, předepisování léků, či v případech odmítnutí provedení úkonu. 

Stížnost nesmí být anonymní, měla by obsahovat dostatek informací pro její vyřízení příslušným orgánem. Jedná-li se o složitější situaci, je často vhodné nejprve si vyžádat kopii zdravotnické dokumentace a poradit se s odborníkem. 

Dalším řešením Vaší situace by mohla být mediace. Jedná se o dobrovolné mimosoudní řešení sporu, kdy se strany za účasti prostředníka (tzv. mediátora) pokusí dohodnout na řešení přijatelném pro obě strany.

Pokud by mediace selhala a spor s nemocnicí nebo lékařem se nepodařilo vyřešit prostřednictvím mimosoudního narovnání, lze ještě zvažovat soudní řešení, které však bývá výrazně delší než předchozí navrhované způsoby a taktéž je poměrně finančně náročné. Pokud byste se rozhodli řešit spor soudní cestou, mněli byste podat žalobu na náhradu újmy.  Zákon rozlišuje mezi újmou majetkovou a nemajetkovou. Ta majetková má nahradit např. ztráty na výdělku, finanční prostředky vynaložené na další potřebnou péči apod. Ta nemajetková pak bolestné či ztížení společenského uplatnění. Doporučujeme se pak obrátit na právníka specializujícího se na danou oblast. Vybrat si pak můžete ze seznamu dostupného zde.

Bližší podrobnosti k jednotlivým způsobům řešení Vaší situace najdete v Často kladených otázkách na webu Férové nemocnice v sekci Řešení sporů. 

Ať už se rozhodnete pro jakýkoliv způsob řešení, měla byste vždy popsat důvody a průběh zákroku, Vaše následné zdravotní problémy a poté Vaše požadavky. Určitě by také bylo vhodné doprovodit stížnost lékařskými zprávami, máte-li je k dispozici. V každém případě však bude potřeba dokázat vzniklou újmu a její souvislost s pochybením lékaře.

V závěru nám dovolte požádat Vás o vyplnění dotazníku, zjišťujícího Vaši spokojenost se službami Férové nemocnice. Dotazník naleznete zde. Číslo Vašeho dotazu je 7078. Vyplnění dotazníku Vám nezabere více jak pět minut, což představuje pouze zlomek času věnovaný vypracování odpovědi. Výsledky nám umožní zlepšit naše služby.

Děkujeme za odpověď

 

S pozdravem,

 

Vaše Férová Nemocnice

19.12.2018

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS