Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Zranění v nemocnici

Teta byla hospitalizována z důvodu operace nádoru na mozku, z jednotky intenzívní péče byla přeložena na standardní pokoj, kde mj. čekala na výsledky histologie. Lékař ji vyzval, aby ho následovala na chodbu, ona vytušila, že ji jde informovat o špatném výsledku histologie, udělalo se jí špatně, omdlela, upadla na zem tak, že se udeřila i do operovaného místa. Byla ihned na CT hlavy, které neobjevilo žádné poškození operované rány. O CT je zápis v propouštěcí zprávě, není však uveden důvod - pád a dle našeho názoru zcela nevhodný přístup lékaře. Pacientka si následující dny opakovaně stěžovala jak lékařům tak i sestrám na bolest zad, byla však vždy odmítnuta s tím, že naraženina bolí. Až 3 týdny po pádu, kdy již byla v domácím ošetřování, ji obvodní lékař poslal na traumatologii, odtud na rentgen, kde byla prokázána zlomenina bederního obratle. V době, kdy se teta má soustředit na léčení závažného onemocnění (nyní podstupuje radioterapii, kam denně dojíždí), má situaci zkomplikovanou zraněním způsobeným při pádu v nemocnici. Prosíme o info jak dál postupovat, aby dosáhla nějakého odškodnění ze strany lékaře, resp. nemocnice.

Baja

Odpověď:

Dobrý den,

před tím, než se odhodláte k dalším krokům, Vám doporučujeme vyžádat si kopii zdravotnické dokumentace a využít konzultace odborníka - dalšího lékaře, kterému důvěřujete. Můžete se tak dozvědět informace o tom, jak reálná je šance domoci se odškodnění, prokázat případné pochybení a jakou částku jako odškodné žádat. V případě, že budete usilovat o finanční odškodnění, doporučujeme Vám konzultovat případ také s advokátem. Ten se nejprve pokusí o mimosoudní řešení sporu, tzn. že se s lékařem, příp. jejím zaměstnavatelem pokusí domluvit a zpravidla je také vyzve k náhradě škody. Škodu v takových případech je nutné přesně vyčíslit a prokázat. Právní pomoc můžete nalézt na internetových stránkách Potřebuji právníka nebo v seznamu advokátů České advokátní komory.

Pokud jste přesvědčeni, že došlo k pochybení lékaře v rámci postupu při poskytování lékařské péče, můžete podat stížnost k poskytovateli zdravotních služeb, v tomto případě tedy k samotné nemocnici, kde lékař působí. Podání je bezplatné a je potřeba v něm vylíčit veškeré informace o tom, v čem konkrétně spatřujete pochybení a rovněž o průběhu posyktované péče. Stížností lze docílit omluvy a vysvětlení, potrestání lékařky v pracovněprávním vztahu a můžeté také požadovat náhradu škody a navrhnout sami mimosoudní vyrovnání. Poskytovatel zdravotních služeb je povinen stížnost vyřídit do 30 dní, v odůvodněných případech pak až do 60 dní. Podrobnější informace o tom, jak stížnost podat můžete najít zde.

Rovněž máte možnost podat stížnost ke zřizovateli nemocnice nebo k České lékařské komoře. Informace o těchto podáních můžete najít zde, včetně vzorů podání zde. V tomto případě se ovšem nemůžete domáhat finančního odškodnění, lze tak dosáhnout potrestání lékařky a to ve formě pokuty, podmíněného vyloučení z komory nebo dokonce vyloučení z komory, což prakticky znamená zákaz výkonu lékařské profese.

Vaše Férová nemocnice

23.7.2013

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS