Expodum
Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Úhrada korunky zničené při stomatologickém zákroku

Dobrý den, při extrakci zubu mi byla zničena keramická korunka na vedlejším zubu. Mohu požadovat odškodnění příp. úhradu nové po lékaři? Děkuji

pelda

Odpověď:

Dobrý den, 

v případě, že Vám lékař při extrakci zubu poškodil vedlejší zub svým špatným postupem, máte samozřejmě právo se proti tomu bránit. Nejprve Vám doporučujeme se pokusit s Vaším zubním lékařem dohodnout na náhradě za zničenou keramickou korunku. Pokud Vám náhradu lékař nebude chtít dobrovolně poskytnout, máte několik možností, jak se bránit. 

První možností je podání stížnosti. Ta se podává přímo zubaři, proti kterému směřuje. Ten má pak povinnost tuto stížnost vyřídit do 30 dnů od jejího obdržení (tato lhůta může být prodloužena o dalších 30 dnů).  Stížnost nesmí být anonymní a je třeba, aby obsahovala dostatek informací k posouzení Vašeho případu. Pokud nesouhlasíte s tím, jak byla Vaše stížnost vyřízena, máte možnost ji znovu podat ke správnímu orgánu (tím je zpravidla krajský úřad, v jehož obvodu se lékař nachází), a to

- do 30 dnů ode dne jejího obdržení (může být prodlouženo o dalších 30 dnů)

- do 90 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislého odborníka (může být prodlouženo o 60 dnů)

- do 120 dnů ode dne jejího obdržení, jestliže jde o stížnost, k jejímuž vyřízení je třeba ustavit nezávislou odbornou komisi (může být prodlouženo o 60 dnů).

Více informací o podávání stížností naleznete zde.

Další možností je pak podání stížnosti na Českou stomatologickou komoru. Tu je třeba podat do 1 roku od inkriminované události, tedy ode dne zničení keramické korunky. Stížnost pak posoudí revizní komise a rozhodne o disciplinárním opatření. Revizní komise oblastní komory v rámci šetření stížnosti vede lékaře k tomu, aby oprávněné požadavky stěžovatele nahradil, a pokud se tak stane, předejde se zbytečným a nákladným soudním sporům.

V případě, že je zubní lékař nenahradí dobrovolně na výzvu revizní komise, máte ještě možnost se náhrady domáhat soudně. Nárok na odškodnění újmy musíte uplatnit do tří let od okamžiku, kdy jste se o újmě dozvěděl, tedy od chvíle, kdy je konečně vyčíslena výše způsobené škody. U občanskoprávní žaloby Vám doporučujeme obrátit se na advokáta, který Vám pomůže s formulací žaloby i v řízení před soudem. 

Ať už se rozhodnete pro kterýkoliv způsob obrany, doporučujeme Vám si nejprve udělat kopii své zdravotnické dokumentace, na kterou máte ze zákona právo a navštívit revizního lékaře, který dokáže Váš zdravotní stav posoudit a potvrdit Vám, že keramická korunka byla poškozena při extrakci zubu. Kopie Vaší zdravotnické dokumentace a vyjádření revizního lékaře podpoří Vaše tvrzení a zvýší Vaše šance na úspěch se získáním náhrady škody.

V závěru nám dovolte požádat Vás o vyplnění dotazníku, zjišťujícího Vaši spokojenost se službami Férové nemocnice. Dotazník naleznete zde. Číslo Vašeho dotazu je 7050. Vyplnění dotazníku Vám nezabere více jak pět minut, což představuje pouze zlomek času věnovaný vypracování odpovědi. Výsledky nám umožní zlepšit naše služby.

Děkujeme za odpověď

S pozdravem

Vaše Férová nemocnice

 

7.11.2018

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS