Právní poradna Často kladené otázky Dokumenty ke stažení
 
Chci svůj porod
Souhlas a rozhodování pacienta
Zdravotnická dokumentace a lékařské tajemství
Řešení sporů
Platby ve zdravotnictví
Děti a rodiče, porod
Očkování
Léky
Práva osob s duševní nemocí
Těžce nemocní a umírající
Lékařské posudky a neschopenky
Práva seniorů ve zdravotnictví
Jak si sehnat právníka?

velikost textu AA původní

Právní poradna pro pacienty

dotaz do poradny můžete vložit zde

Dotaz:

Problémy s obvodní lékařkou - odmítá předepsat zdravotní pomůcky

Dobrý den, mám ležícího tatínka a zatímco byl v nemocnici, tak jsme sehnali polohovací lůžko, které zatím hradíme. Byli jsme domluveni s ortopedem, že nám vystaví na něj poukaz, ale že potřebuje od paní doktorky napsat, že je "pacient imobilní a hrozí mu dekubity", lékařská zpráva z nemocnice mu nestačila. Obvodní lékařka nám řekla, že to není její povinnost a že si má specialista vyšetřit pacienta sám. Byla jsem na zdravotní pojišťovně, volala jsem reviznímu lékaři a také pan doktor ortoped, všichni tito lidé mi řekli, že by to napsat měla a že neví, proč to napsat nechce. Mohli byste mi říct, zda má povinnost toto napsat nebo je jediná možnost stížnost na ČLK? Také nám nechce předepsat poukázku na pleny. Na to řekla, že musí jít na kolonoskopii, ale jak může jít na kolonoskopii, když je ležák? Budu velice ráda, za jakoukoliv radu, jak dále postupovat. Děkuji.

alena.ka

Odpověď:

Dobrý den,

váš dotaz se týká úhrady zdravotních pomůcek ze zdravotního pojištění.

Zákon stanoví, jaké zdravotnické pomůcky jsou hrazeny ze zdravotního pojištění a za jakých podmínek. Pro polohovací lůžko stanoví (položky č. 151 nebo 158), že ho předepisuje specialista ortopedie, rehabilitace nebo neurologie a musí je schválit revizní lékař pojišťovny. Ze zákona tedy nevyplývá, že by bylo potřeba ještě doporučení od praktického lékaře. V tomto ohledu bychom vám doporučili kontaktovat znovu zdravotní pojišťovnu s dotazem, zda je takové doporučení skutečně nutné a z čeho tato povinnost vyplývá. Ze znění zákona se totiž zdá, že právě specialista-ortoped by měl být schopen zdravotní stav posoudit, když pomůcku doporučuje. Ideální by bylo požádat pojišťovnu, aby přímo kontaktovala praktickou lékařku a vysvětlila jí, jak má postupovat.

U plen (položky č. 10-13) potom zákon neuvádí, že by bylo třeba speciální vyšetření (kolonoskopie) nebo schválení, předepsání plen jako zdravotnické pomůcky je tedy zcela v kompetenci praktického lékaře.

Proti odporu lékařky můžete bojovat i jinak, a to stížností k:

  • České lékařské komoře, vzhledem k tomu, že lékařka odmítá vyšetřit svého pacienta (poskytnout zdravotní služby),
  • nebo ke krajskému úřadu jako registrujícímu správnímu orgánu. Ten ale může rozhodnout, jen pokud napřed podáte písemnou stížnost přímo lékařce jako poskytovateli zdravotních služeb. Ta vás musí informovat o tom, jak vaši stížnost vyřídila, a pokud s jejím vyřízením nebudete spokojeni, můžete se obrátit na krajský úřad,
  • nebo na zdravotní pojišťovnu pacienta, když lékařka neposkytuje zdravotní služby, na které má pacient ze zákona nárok. 

Jak postupovat při podávání stížností popisujeme zde.

Další možností by samozřejmě bylo, aby pacient využil svého práva na volbu lékaře a zvolil si jiného praktického lékaře. Nově zvolený praktický lékař by však měl trvat na osobním vyšetření pacienta, než nějaká doporučení podepíše. Pokud je váš otec imobilní, přesto bude nutné, aby absolvoval zdravotní vyšetření. Za tím účelem můžete využít přepravy "sanitkou" hrazené ze zdravotního pojištění. Tiskopis "poukazu" na přepravu by vám měl vyplnit ten lékař, který bude vyšetření provádět.

Za svého otce při změně lékaře můžete jednat i vy, a to na základě plné moci. V ní uvedete, vaše kontaktní údaje, že vás zmocňuje k registraci u praktického lékaře (uvedete jméno, adresu), a že vy zmocnění přijímate, datum a vaše podpisy.

S pozdravem,

Vaše Férová nemocnice

 

 

 

 

22.3.2017

zpět na přehled dotazů

 
Tvorba webových stránek - Webdesign Brno Fotografie poskytla mediabanka isifa Image Service RSS